New York met de fiets

1 mei 2019 - New York City, Verenigde Staten

Oeps vergeten de hoorn van de telefoon te halen, dus vanochtend weer om 6 uur gewekt door een rinkelende telefoon. De dag begint wat mistig vanochtend, maar niet erg want we willen in de ochtend naar het Guggenheim museum. Dit museum is niet alleen beroemd om de kunst die er hangt (o.a. Picasso en Kandinsky) maar ook vanwege de bijzondere architectuur van het gebouw. Helaas is het ronde gedeelte dicht ivm met een nieuwe expositie, we krijgen daarom korting op de toegang. Naast schilderijen zijn er ook sculpturen te zien en werk van een fotograaf (Mapplethorpe) die erg bekritiseerd is in Amerika vanwege zijn homo foto's en mannelijke geslachtsdelen. Naast dit soort foto's maakt hij daarnaast (gelukkig) ook prachtige andere foto's.

Het museum ligt tegen het Central Park aan dus nemen wij ook hier even een kijkje. Er is een meertje waar je om heen kunt wandelen en joggen. We zien inderdaad veel joggers hier. Mooi zo dit stukje groen in Manhattan.

We hebben trek in koffie gekregen dus we nemen in een soort Belgisch koffietentje (le Pain Quotidien) kofie met lekkers. Ik een heerlijke cheese cake met blauwe bessen de andere een soort appeltaart en een brownie. Hierna gaan we richting Brooklyn voor een fietstocht doot Brooklyn en Manhattan. De metro blijft overigens best een puzzel, nu zaten wij per ongeluk in een express metro...een soort snel metro dus die stopte niet overal en ging onze halte voorbij. Gelukkig hadden wij ruim de tijd dus gewoon weer terug met de andere metro. Toen wij aankwamen in Brooklyn valt al op dat je hier veel straten hebt met bomen. Mooi om te zien nu met de bloesem. We eten voor de lunch een heerlijke bagel en gaan op weg naar het startpunt van onze fietstoer. Het weer is inmiddels ook weer oke en er schijnt zelfs een zonnetje.

Ons groepje bestaat uit 13 personen, allemaal Nederlanders en onze gids is Anthony uit Enschede. Hij vertelde dat hij sinds november in New York woont en dat hij via een soort van loterij een green card heeft gewonnen voor 5 jaar.

We fietsen eerst een stuk door de prachtige lanen van Brooklyn. Aan de straatnamen herken je veel de Nederlandse invloeden van vroeger zoals bijv. Dikeman Street, Dijck Street, Bleecker Street. We gaan naar een punt waar nog oude pakhuizen en fabriekshallen staan en waar je ook een goed zicht hebt op het vrijheidsbeeld en de skyline. De wijk Brooklyn is momenteel erg in opkomst en wordt flink opgeknapt. Dit zorgt er weer voor dat sommige delen van Brooklyn ook erg duur zijn. Dit zie je ook weer aan de luxe huizen. We fietsen vervolgens door Brooklyn Bridge park, een nieuw park dat is aangelegd op oude pieren. Je kan er nu sporten, relaxen etc. En je hebt er mooi zicht op de Brooklyn Bridge. We fietsen verder en gaan over de Manhattan Bridge naar de andere kant. Vervolgens ook door China Town. In China Town door de meest berucht straat gefietst waar vroeger veel bendes tegen elkaar vochten. Ook in het parkje gestopt waar de vele chinezen bijeenkomen om bordspellen te spelen, te zingen en om te dansen. Prachtig om te zien.

Overigens fiets je hier vaak links van de weg. Dit is veiliger ivm openslaande autodeuren. Ook zijn er her en der wel fietspaden, soms in het midden van de autoweg. Het fietsen is prima te doen. Na een stop op het plein met alle rechtbanken en een gebouw waar je de Nederlandse invloeden ook nog terugziet (zoals een molen en de naam New Amsterdam). Daarna fietsen over de Brooklyn Bridge. Zo gaaf om over deze oude deels houten brug te fietsen. Dit was de eerste brug in New York en om voor het eerste gebruik te laten zien dat deze brug sterk genoeg was, zijn er als eerste olifanten overheen gelopen. We komen weer aan in de wijk Brooklyn en je merkt gelijk dat het hier weer een stuk rustiger is m.b.t. de herrie en hectiek van Manhattan. Na 3 uur fietsen en 20km fietsen zijn wij weer terug bij het startpunt. Het was super om zo op de fiets de stad wat te verkennen.

Omdat het helder weer is willen wij naar Top of the Rock bij Rockefeller Center. Op het NBC gebouw kan je dan over New York uitkijken. Helaas is het er druk en kunnen wij pas om 21.00 uur terecht, daarbij is het ook best prijzig: 40 dollar p.p. voor uitzicht. We besluiten het toch maar niet te doen. Misschien later deze week.

Inmiddels is het al rond zevenen en wij besluiten op 9th Avenue bij Pure Thai Cookhouse te eten. Een klein tentje met de hectiek uit Thailand en overheerlijke Thaise gerechten. Na het eten ons nog vergaapt op Times Square aan de vele reclames en lichten die op je afkomen, het blijft toch bijzondef om dit zo te zien. Het was er nu ook drukker met mensen dan maandag. Moe maar voldaan weer ons hotel opgezocht. Tijd om de benen te laten rusten voor morgen!

1. Margreet Peeters:
    1 mei 2019