De laatste dag in NY

4 mei 2019 - New York City, Verenigde Staten

Vandaag alweer de laatste dag van onze citytrip.  Bij het ontbijt overleggen we wat we zullen gaan doen vandaag. Fietsen in Central Park of nog een museum. We besluiten om eerst naar het 9/11 memorial museum te gaan, later kunnen wij wellicht ook nog fietsen. We reserveren online tickets zodat we niet in de rij hoeven te staan. Met de metro er naar toe en inderdaad geen rij voor ons. We zijn er redelijk  vroeg voor de grote drukte. Vreemd om zo binnen  te lopen en al die herinneringen te zienen te horen. Kippenvel. Ondanks de vele mensen die er zijn is het er heel stil. Er zijn ook mensen geëmotioneerd. Het is allemaal ook best heftig wat je ziet. Ook een vreemde gewaarwording is dat het allemaal rond 10.30 uur heeft plaatsgevonden en wij  nu om deze tijd door het museum lopen. Het museum toont een tijdlijn van de aanslag op de Twin Towers, je ziet er nog resten van de Towers, je hoort geluidsfragmenten van hulpverleners en ooggetuigen. Er staan beschadigde brandweerwagens en politievoertuigen, kledingstukken en nogveel meer. Alles komt best binnen en bezorgt je toch steeds weer kippenvel. Ook zie je hoe er na de aanslag gezocht werd naar de vermisten en is er een herdenkingsmuur. Maar ook wordt verteld hoe Al Qaida is ontstaanen wie de terroristen waren.

Het blijft gewoon onvoorstelbaar dat twee iconische en zo herkenbare gebouwenvan New York erniet meer zijn. Deze Twin Towers waren zo bijzonder en kenmerkend voor de stad. Het is overigens maar goed dat wij redelijk vroeg naar het museum zijn gegaan, want als wij naar buiten lopen staat er een flinke riij.

Na zo'n 2 uur verlaten wij dit 'must see' museum en drinken wij ergens een lekkere bak koffie. Die kunnen wij allemaal wel gebruiken. Ook zoeken wij alvast een lunchtent op, inmiddels hebben wij toch alweer trek gekregen. We kiezen voor een Amerikaanse lunch bij Schnippers: een lekkere cheeseburger met frietjes.

Het weer is vandaag zo anders dan gisteren: bewolkt, fris (14 graden) en af en toe wat motregen. We lopen vandaag niet zo veel maar nemen de metro! Marielle wil nog graag het huis zien uit de serie Friends, dus gaan wij richting Greenwich Village. Eerst toch weer in een express metro gestapt ipv een local...dus de halte voorbij en weermet een local metro terug. Het huis is daarna snel gevonden. Het is niet bijzonder maar leuk om langs te lopen.  In plaats van fietsen in Central Park wandelen wij een stuk. Naar Strawberry Fields, daar waar john Lennon is vermoord en nu een herdenkingsplek is waar fans samenkomen en bloemen neerleggen. Het blijft een mooi park en ook vandaag is het er weer druk. Dit keer zien wij ook veel bruidsparen die op de foto gaan in het park.

Om half vier gaan wij terug richting het hotel, om vijf uur worden wij nl opgehaald door onze taxi. Om kwart over vijf is de taxi er nog niet en ik bel ze maar even op. Om half zes is de goede man er. Een Koreaan die gebrekkig Amerikaans spreekt, maar goed: inladen en wegwezen.  Onze vlucht vertrekt om negen uur en helaas konden wij niet online inchecken dus moeten wij dat nog op de luchthaven doen. Het verkeer zit ook niet echt mee. Van het hotel tot aan de luchthaven een grote file....beetje stress... uiteindelijk zijn wij om half zeven op hdt vliegveld. Inchecken, koffers weg en door de douane. We eten wat en dan kunnen we al naar de gate. Geen vertraging. We vliegen naar Dublin en vervolgens naar Amsterdam.

1. Corrie Verkes:
    4 mei 2019
    Wauw indrukwekkend hoor,, jammer dat het al weer voorbij is hé,, goede reis en veilige thuiskomst, bedankt voor het geweldige verslag,, liefs
  2. Lisette:
    4 mei 2019
    Zo wordt gewoon stil van je verhaal. Heb op de Twin Towers gestaan. Bij mijn bezoek daarna was er gewoon een groot slagveld midden in de stad en de laatste keer stond het monument er net. Kippenvel.
  3. Wil van den Bergh:
    4 mei 2019
    Wederom een prachtig reisverslag. Indrukwekkend en mooie foto's . Dank dat ik weer mee kon genieten!
  4. Margreet Peeters:
    4 mei 2019
    Was weer een mooie trip! Weer nieuwe herinneringen erbij... fijn