Chichen Itza en Izamal

1 augustus 2018 - Izamal, Mexico

Na een goede nacht en gewekt door vogelgeluiden, op tijd ontbijten want om half 9 gaan wij met een gids op pad om een van de 7 wereld wonderen te bekijken: de tempel van Chichen Itza! Alleen ontbijten in een luxe hotel is niet van de snelle. Dus zowel Lisette als ik zitten toch wel op hete kolen! Het ontbijt is overigens wel heerlijk.

Met onze gids wandelen wij door de prachtige tuin van het hotel naar een speciale zij ingang van Chichen Itza.

We lopen langs o.a het nonnenklooster en  El Caracol. De gids verteld veel en legt ook het verschil tussen de Mayas en de Tolteken uit. Het blijkt dat de Tolteken een stuk bloeddorstiger zij  dan de Mayas. Zij offeren veel mensen. Ook lopen we langs een bal speelveld van de Mayas, waarbij met een rubberen bal wordt gespeeld. Bij Chichen Itza is ook het grootste bal speelveld van Midden Amerika. Echt enorm, met steile hoge wanden waar het publiek kon kijken naar de wedstrijd. Dit enorme speelveld is van de Tolteken, waarbij de winnaars zich na de wedstrijd offerden.

Daarna naar het grote veld, naar El Castillo. Dat het groot was had ik wel begrepen, maar zo groot. Echt prachtig. Deze tempel symboliseert ook de Maya kalender. Alles is te herleiden: de jaargetijden, de maanden, de dagen per jaar. De gids legt ook uit dat als je op een bepaalde plek voor de tempel hard in je handen klapt, je het geluid van een vogel hoort. Je ziet dus veel mensen klappen voor deze tempel, en wij natuurlijk ook. Na deze tempel lopen wij nog langs de galerij van 1000 zuilen en gaan wij ook nog naar de offer Cenote, de heilige Cenote. Hier is een soort stenen platform waar mensen vanaf werden geduwd om te offeren. We zien nog veel meer en de gids legt ook uit wat voor figuren er in de div. Bouwwerken te zien zijn en wat ze betekenen of symboliseren. Na twee en een half uur zit de tour erop. Net voor de grote drukte en warmte. We gaan weer terug naar ons hotel en besluiten eerst nog wat te zwemmen en dan verder te reizen naar Izamal. Helaas voor ons was de zwempartij van korte duur want het ging even tropisch regenen. Dan maar eerder naar Izamal. Hup de auto in en al zingend op weg.

Een uur later waren wij bij onze volgende overnachtingsplek. Een kleine B&B met 15 huisjes in een tropische tuin. Het ziet er keurig uit. Inmiddels 14.00 uur dus een lunch lusten wij wel. Seb en Lisette blijven liever bij het hotel, dus wij gaan samen met Tessa in Izamal wat lunchen. Izamal is een plaatsje dat bekend staat om zijn gele en witte huisjes. De gele huisjes zijn gebouwd op overblifselen van een oude Mayasta, dus ook hier veel tempels.

Na de lunch wacht ons nog een echte toeristische attractie: met een paard en wagen een rijtoer door de stad Izamal doen. Heel erg fout maar daardoor ook wel weer heel leuk. De wagentjes hebben bloemenkransen en de paarden hoedjes, erger kan niet. Tijdens de tour een fikse regenbui maar dat mag de pret niet drukken. We rijden door straten met gele huisjes, beetje vergane glorie. Maar toch leuk om te zien, wellicht speelt de regen ook een rol. Want bij zonnig weer ziet alles er toch anders uit. Onderweg een paar keer gestopt en ook nog een tempel beklommen. Ik ben tot halverwege gegaan, maar Jesper als enige tot helemaal boven. Na z'on beklimming merk je pas hoe steil alles is.

Na de tour bij het hotel aan de cocktails, ze smaakten heerlijk en we werden er lekker melig van! We besloten ook maar hier te gaan eten. Het grappige is dat je een uur van te voren je bestelling moet doorgeven. De kok kan dan op zijn fiets nog de boodschappen halen. Vervolgens heerlijk gegeten voor een habbekrats. Ik geloof 7,50 Euro voor een vis met mangosalsa. Na de koffie met baileys naar de hotelkamer om nog wat te lezen en daarna onze bedden op te zoeken. Morgen gaan wij weer verder richting Campeche.

1. Margreet Peeters:
    2 augustus 2018
    Het klinkt allemaal zo leuk en wat een mooie foto.s !
  2. Corrie Verkes:
    2 augustus 2018
    Ik geniet van je verhalen super!!!!❤️❤️❤️
  3. Wil van den Bergh:
    3 augustus 2018
    Je zal toch zeggen er blijft geen mens meer over als er zoveel zijn geofferd. En heb je de vogel gehoord ???
    Mooie foto's wederom!