Richting Chichen Itza

31 juli 2018 - Chichén Itzá, Mexico

Vandaag onze eerste echte reisdag in Yucatan. We gaan vandaag richting de Maya tempels van Chichen Itza.

Na het ontbijt is het koffers pakken en gaan Seb en Frank naar de autoverhuur om de auto te halen. We zijn benieuwd of alle koffers erin gaan passen. Na een klein uurtje zijn de mannen terug met een Chrysler Voyager. Een prima auto en het belangrijkste: alle bagage kan erin! Lisette ook blij😉.

We kunnen op weg. Maar eerst even de tank vullen. Altijd opletten... staat de meter op 0 bij het begin. Geven ze genoeg geld terug...maar onze twee mannen schrikken die kleine Mexicanen wel af, dus geen problemen. We kunnen nu echt op weg. Jesper heeft een playlist op spotify gemaakt waar iedereen nummers heeft ingezet. Iedere keer weer een verassing wat er komt. Van Boer Harms tot Queen, maar ook Paul de Leeuw en Muse! En soms zingen we heerlijk mee met zijn allen!

We hebben besloten om in Valladolid te stoppen voor een lunch en er even rond te kijken. Het plaatsje is niet super bijzonder maar heeft een mooi park, een fraaie kerk en gekleurde huisjes. Ook zie je in het park volgebouwde stalletjes met allerlei handelswaar. We lunchen met quesadilla's, sopa de Lima en tacos. Alles even lekker. Na de lunch rijden we verder en is onze volgende stop zwemmen in een Cenote, wij gaan naar de X'Keken Cenote. Een Cenote is een soort ondergrondse druipsteen grot met een meertje waarin je kan zwemmen. Supermooi om te zien. Er zat ook een gat in waar het licht mooi doorheen scheen. Het water is ook heerlijk fris. Er zijn veel van  dit soort plekken hier. Voor deze Cenote moest je betalen, voordeel is dat het hier niet super druk was. De weg naar de Cenote toe wordt je al wandelend ook langs diverse souvenirs geleid, in de hoop dat wij wat kopen.

Na de cenote is het nog een klein stukje rijden naar onze overnachtingsplek voor vandaag: Hacienda Chichen Resort. Wat een fraai Resort, en wat een luxe. We worden ontvangen door piccolo's die onze bagage uit de auto haalt. Vervolgens een welkomsdrankje bij het inchecken. We regelen gelijk toegangskaarten voor de maya tempel Chichen Itza, zodat wij vroeg naar binnen kunnen via de eigen ingang van het hotel.

Het hotel heeft een prachtige groene tuin en een zeer mooi zwembad. Hier kunnen wij ook morgen nog gebruik van maken na het bezoeken van de tempel. De hotelkamers zijn een soort huisjes met een zitje en hangmatten voor de deur. Heerlijk om hier even te zitten. 'S Avonds gaan wij eten in het restaurant. Ook hier een en al luxe. Obers die overal vandaan komen en je in de watten leggen zoals je servet op p je schoot leggen! De gerechten zijn typische Maya gerechten en zien er prachtig uit. Hoewel....Lisette en Frank hadden iets besteld dat er niet echt lekker uit zag: een zwarte brei en eronder kipfilet verstopt en versierd met een knalroze bloemetje. Lisette heeft haar bord gauw met die van Seb geruild. Frank en Seb vonden dit traditionele gerecht overigens erg lekker. Ikzelf had iets van kipfilet met honing, ook erg lekker. En de guacamole was helemaal heerlijk! De porties waren ook flink. Dus na een voor- en hoofdgerecht paste er niet echt meer een dessert bij en sloten wij af met koffie, wat wij heerlijk buiten het restaurant op hebben gedronken. Overigens waren wij niet alleen. Een mega spin liep rond, er vlogen vleermuizen en we zagen ook een rat wegrennen. Nog even aan de obers de spin laten zien, maar het was ondanks zijn grootte geen gevaarlijke.

Morgen weer bijtijds op dus ook maar weer op tijd de luiken sluiten. De warmte en de luchtvochtigheid daar moeten wij ook nog aan wennen, we zijn er 's avonds best moe van. Maar het zal ook wel van de jetlag komen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Margreet Peeters:
    1 augustus 2018
    Klinkt weer geweldig! Zeker veel foto’s gemaakt
  2. Riet Noort:
    1 augustus 2018
    Lijkt ons erg geweldig, fijn dat jullie zo genieten
  3. Maureen:
    1 augustus 2018
    Hartstikke leuk om je verslag te lezen. Voor mij alweer een lange tijd geleden dat ik ook in Yucatan ben geweest. Schitterende vakantie! Chichén Itzá was super mooi en ook Valladolid hebben wij toen gezien. Ik zie dat jullie de reis afsluiten in Tulum...dat vergeet je nooit meer. Super super mooi! Heerlijk genieten van de reis en doe de groetjes aan iedereen!!
  4. Corrie Verkes:
    2 augustus 2018
    In een woord geweldig ,en dan is dit nog maar het begin ❤️❤️❤️