Terug naar de kust

10 augustus 2018 - Tulum, Mexico

Vannacht redelijk geslapen op keiharde bedden. In tegenstelling tot wat ik had gedacht zijn wij vannacht niet wakker geworden van de brulapen. Ik heb er maar een gehoord. 'S ochtends gewekt door vogelgeluiden.

Gisterenavond hebben wij gestemd wat te doen vandaag. Of nog meer Maya tempels bezoeken of naar Lagune Bacalar en daar een boottochtje doen. Bacalar stond al op mijn lijstje voor deze rondreis maar we hadden hem toch geschrapt...dus ik stem voor Bacalar. Lisette wil dolgraag varen dus ook zij stemt voor Bacalar. Jesper en Tessa willen ook graag naar de lagune.

Voordat wij echt op weg gaan, gaan wij eerst in Xpujil pinnen. Want wat cash op zak is toch prettig. Bij de eerste bankautomaat gaat het niet goed. Bij de tweede hebben we meer geluk.

Na een anderhalf uur rijden zijn wij bij Lagune Bacalar. De lagune staat bekend om zijn 7 tinten blauw. Nou er is niets aan gelogen. Prachtig van licht azuurblauw tot diep blauw. Echt mooi. We parkeren de auto ergens voor 10 pesos (50 ct) en gaan op zoek naar een bootje. Veel moeite hoeven we niet te doen, want de bootmijnheer komt al naar ons. We kiezen een boot met zachte kussens. We varen twee uur door de lagune. En de gids aan t roer verteld waar er Cenotes zijn. Hier is het water ook donkerder. We zwemmen en snorkelen op verschillende plekken. Het water is heerlijk. Op een plek in de lagune is het zand zo fijn en een beetje zwavelachtig. Hier smeren wij ons mee in voor een extra zacht huidje! Ja Marielle ook Frank 😉 Na twee uur varen en poedelen weer terug aan wal. We lunchen wat, toch maar weer quesadilla's en gaan verder richting Tulum. Onze laatste stop deze vakantie.

Je merkt dat de wegen hier langs de kust goed zijn. Minder hobbels en zo, maar wel overal drempels. Hoe dichter we bij de badplaatsen komen, hoe beter alles wordt. Ons hotel is snel gevonden. Het zit aan de hotel strip. Direct aan het strand. We worden super vriendelijk ontvangen. We krijgen een Margarita als welkomsdrankje. Bij mij hakt ie er aardig in. Maar lekker was het wel.

We hebben drie prachtige kamers. Groot en luxe. Jesper en Tessa hebben dit keer de meest luxueuze. Ik mocht kiezen van Lisette en vond onze kamer prima en gunde Tessa en Jesper deze Masterbedroom. Lisette verklaart mij voor gek en vind mij veel te lief. Zij had die gasten nooit in die kamer laten slapen als zij de keuze had.

Vroeg in de avond wordt onze klamboe door iemand van het hotelm in orde gemaakt en krijgen wij een citronella kaars ivm muggen. Na het douchen op zoek naar een restaurant. Keuze genoeg hier, want aan de weg waar wij zitten stikt het van de barretjes en restaurants. We belanden in een Mexicaans Grill Restaurant. Ik kies dit keer voor een salade omdat mijn darmen wat van streek zijn. Het is een goed gevulde salade. Het enige nadeel van dit restaurant is dat er live muziek was en wij elkaar niet konden verstaan. We worden oud! Bovendien zitten er achter ons 14 Amerikaanse meiden die zo uit 'Oh Oh Cherso' gestapt zijn. We besluiten onze koffie aan het strand te nemen, in de bar van ons hotel.

Vandaag ook op tijd naar bed, want om 5 uur gaat de wekker. Wij gaan nl walvishaaien spotten en er mee snorkelen!

1. Corrie Verkes:
    12 augustus 2018