Next stop: Piratenstad Campeche

2 augustus 2018 - Campeche, Mexico

Vanochtend een heerlijk ontbijt gekregen in onze B&B: vers fruit met yoghurt, warm brood en roerei op zijn Mexicaans. Met zwarte bonen dus. We besluiten om eerst nog even naar het klooster van Izamal te gaan en hier wat rond te kijken en vervolgens richting Campeche te rijden, wat ongev.twee en een half uur rijden is.

Het klooster is prachtig met arcadebogen en een middenplein. Erg groot. Alleen het plein van het Vaticaan is groter. Het is gebouwd op de ruïnes van een Maya tempel.

We lopen ook  nog even over de markt. Toch echt anders dan bij ons. Hele varkenskoppen liggen er, en natuurlijk ook veel vers fruit. Wat ook zo kenmerkend straatbeeld is zijn de scooters met soms hele gezinnen erop. En ze hebben een heel ander soort helm, die ze dan ook nog vaak achterstevoren dragen.

Na een uurtje rondgekeken te hebben gaan wij verder. De omgeving van de snelweg is niet bijzonder, beetje eentonig zelfs. We hebben veel vrachtverkeer onderweg. Maar ook scooters, kleine minivrachtwagentjes en soms ook fietsers. We moeten scherp blijven dus. Ook zijn er op de snelweg een soort controleposten waar je heel langzaam langs moet. Hier staat dan veel politie met veel overmacht en met wapens. Ze bekijken elke voorbijrijdende auto aandachtig. Soms zie je dat er auto's tussen uit worden gepikt. Vandaag ook een aantal ongelukken onderweg gezien: Een flinke kettingbotsing en ook nog een geschaarde vrachtauto. De weg is overigens redelijk. Een beetje vergelijkbaar met de Belgische betonwegen. Uiteindelijk komen wij rond half twee in Campeche, een oude vestingstad aan de Golf van Mexico. Het is een oude Piratenstad. De stad heeft nog een stadsmuur. Het is overigens ook de enige vestingstad  van Mexico. Het centrum bestaat uit straten met pastel gekleurde koloniale huizen. Ons hotel ligt midden in het centrum en is een Hacienda met een binnenpleintje. Het hotel ziet er goed uit. Luxe, met ruime kamers.

Na een lunch bij de Burger King gaan wij op het plein de kerk bezoeken. Ik moet zeggen dat Ik de kerken tot nog toe een beetje karig vind van binnen. Niet zo veel,pracht en praal. Ook bezoeken wij een museum over de zeehandel van Campeche met Spanje. Alle musea zijn hier overigens gratis. Na het museum weer een wandelingetje door de kleurige straatjes. Net als eerder dagen, vandaag ook wat regen. Maar koud is het niet. Het is wederom een warme en vochtige dag. Veel zweten dus! We maken een stop bij Chocol Ha een soort theesalon in een oud koloniaal pand waar je allerlei soorten chocola kan eten en drinken (warm of koud). Ik neem chocomelk met chili, lekker pittig. Frank en Seb gaan voor de extra pure van 80%, Lisette en Tessa met vanille en Jesper neem heerlijk mangoijs. Alsof het nog niet genoeg is, delen wij ook nog een reep chocola met zijn allen.

Na ons chocoshotje lopen wij naar de Mercado. Een vaste markt met een wir war aan overdekte kraampjes voor kleine mensen, wij moeten heel veel bukken. Ze verkopen hier echt van alles: fruit, kleding, elektronica, schoenen en nog veel meer. Echt leuk om hier even door heen te lopen.  Na een verfissende douche tijd om te dineren. Het restaurant wat wij hadden bedacht zit helaas vol. Wat nu. We hebben niet echt zijn om in de zeer drukke en levendige Calle 59 te gaan eten. We besluiten in een traditioneel restaurant te eten, waar ze ook gerechten uit de Maya keuken serveren. Om ons lekker te maken laten ze aan tafel diverse vishapjes zien zoals inktvis. Hier kan je dan uit kiezen. Wij besluiten om alleen een hoofdgerecht te nemen. Ook komen er van die Mariachi singers bij onze tafel staan. Ze zingen zo hard dat wij elkaar niwt meer kunnen verstaan. We hebben ze vriendelijk gevraagd om toch maar ergens anders te gaan jodelen.

Na het eten nog een rondje rond de kerk gedaan, hij was nu mooi verlicht. Een bakkie koffie gedronken in de drukke (cafe/restaurant  straat) Calle 59. Seb had een soort Choco koffie en die werd aan de tafel met een soort houten vijzel klaargemaakt. Zag er leuk uit en volgens Seb was het ook erg lekker, met stukjes hazelnoot er ook in. Overigens hebben ze hier ook best moeite om alles in een keer uit te serveren of klaar te maken. Alles wordt in etappes met grote tussenpozen gebracht. Morgen onze eerste lange rit langs de kust naar Villahermosa.

1. Esther:
    Klinkt super allemaal yolan
  2. Wil van den Bergh:
    3 augustus 2018
    Jullie hebben in ieder geval regen dat hebben wij nog niet gehad! Pff...
    Ook weer leuk om over zo´n streekmarkt te lopen. Leuke foto van Jesper en Tessa!
  3. Riet Noort:
    3 augustus 2018
    Ziet er wel lekker uit, die chocolade melk, fijn dat jullie het zo naar je zin hebben en rij a.ub.voorzichtig mannen, jullie weten Opa en Oma zijn altijd bezorgd.
  4. Corrie Verkes:
    4 augustus 2018
    Super!!!! wat een geweldige dag weer!!!! Nou zweten dien we hier ook😆😥