De bergen in, naar Dimitsana

20 augustus 2019 - Dimitsana, Griekenland

Vanmorgen een goed en uitgebreid ontbijt. Er was veel keus en smaakte prima. Na het ontbijt besluiten wij wat te lezen aan het zwembad voordat wij verder gaan. We hoeven vandaag niet zo ver. Rond 12 uur gaan wij weer op pad. Eindbestemming vandaag is Dimitsana, een bergdorpje in de buurt van de Lousios kloof. De weg is bochtig en smal. We hoeven niet veel kilometers maar hard rijden kunnen wij hier niet. Het uitzicht is prachtig met af en toe een klein gehucht tegen de bergwand geplakt. Veel verkeer komen wij ook niet tegen.

Voor de zekerheid gooien wij in een van de gehuchtjes de tank vol, een tandloze oude Griek is de pompbediende. De tijd heeft hier aardig stilgestaan. Halverwege de rit stoppen wij bij een taverne, in Stavrodomi,  in de hoop er te kunnen lunchen. In gebrekkig Engels wordt verteld wat er is. We besluiten een Griekse salade en tzaziki te nemen. Het smaakt goed. Ik moet plassen en wordt naar een woonhuis achter de taverne gebracht om van de wc gebruik te maken.

We vervolgen de slingerdeslang weg en stoppen een paar keer om van het uitzicht te genieten. In Dimitsana aangekomen vinden wij snel onze overnachtingsplek: Amenites Guesthouse. Dit is een klein hotelletje in een voor deze streek kenmerkend stenen huis, een soort bergwoning. Het heeft geen lift maar wel kleine trapjes en gangetjes. We hebben een mooie kamer met balkonnetje en fraai uitzicht. We krijgen wat te drinken en de eigenaresse verteld wat over de omgeving. Dimitsana ligt op de plek van de antieke stad Teuthis die door ontdekkingsreiziger Pausanius in 175 na Christus is ontdekt. In de 16e eeuw was Dimitsana van belang ivm oprichting Griekstalige grammaticaschool. Ook waren er kruitmolens voor de opstandelingen tijdens Turks bewind.

Nadat we geïnstalleerd zijn en Frank de auto in de garage heeft gezet lopen wij richting het dorpje. Het is een bergdorpje met steile smalle straatjes en trapjes. Het is een uitvalsbasis voor mensen die (lange) wandeltochten door de kloof doen. In de winter kan je hier ook skiën. Er zitten veel barretjes en tavernes. Het middelpunt is een oude klokkentoren. De inrichting van veel tentjes is redelijk Engels met tierlantijntjes. Grappig om te zien. We eten ergens een ijsje en later nemen wij nog een ouzo. Standaard krijg je er hapjes bij. Het smaakt ons goed.

Ook in dit dorpje is het niet druk met toeristen. We eten  's avonds in een Griekse taverne Teftis. Ik eet een soort stifado met spaghetti en Frank een gegrilde kipfilet. Natuurlijk ook hier veel poezebeesten rond je tafel. Het valt op dat de meesten poezen/katers hier in Griekenland een vrij spitse snuit hebben. We merken dat we hier ook in de bergen zitten op 1000 m, het koelt nu wat af in de avond en een truitje is nodig. We hebben ook geen airco in de kamer maar een kachel en extra dekens!

1. Corrie Verkes:
    21 augustus 2019