Bijna rond, naar Korinthos

29 augustus 2019 - Kórinthos, Griekenland

Helaas vandaag onze luxe studio in Nafplio verlaten. We drinken koffie met de eigenaar en gaan dan op weg naar onze laatste stop: Korinthos. Onze eerste stop is Mycenae. Dit was het belangrijkste centrum van de Myceense wereld en het woord stamt af van een beschaving door heel de Griekse wereld uit de periode van de 16e tot de 12e eeuw voor Christus. De akropolis van Mycenae domineert in de omgeving en is de hoofdattractie van deze belangrijke archeologische bezienswaardigheid. We zien de Lionsgate, een toegangspoort met twee leeuwen en ook twee grote ronde graftombes. Je moet wel het een en ander kunnen inbeelden want het is echt een ruïne. Wel een toeristische! Wat mij verbaast want ik heb mooiere archeologische plaatsen gezien. De paadjes zijn (te) keurig aangelegd en er is een snackbar bij de ingang.

Na onze dagelijkse ijskoffie gaan wij verder richting Korinthos. We gaan het kanaal van Korinthie bekijken.

Dit kanaal is sinds 1893 een verbinding tussen de Golf van Saronikos en de Golf van Korinthe. Grote vrachtschepen, maar ook zeilboten en plezierjachten maken gebruiken van het smalle kanaal van Korinthe. We rijden er eerst overheen en dan lopen wij er naar toe.

Het Kanaal van Korinthe 6,3 kilometer lang, 24 meter breed en acht meter diep. Aan de noordelijke oever kan een brug naar beneden (onderwater) om de boten toegang te verlenen tot het kanaal. Dit is heel apart. Omdat Frank ook met beweegbare bruggen werkt is dit toch wel een must see! We gaan in een restaurantje lunchen bij de brug in de hoop dat de brug ook inderdaad gaat zakken. Gelukkig zijn ze in het restaurantje niet zo snel en zien wij inderdaad de brug zakken! Frank blij😂.

Na dit gebeuren naar ons luxe apartement. De ligging is vlakbij de snelweg. Maar daar merken wij niets van. Het is een enorme ommuurde villa met zwembad en tuin met olijfbomen. De eigenaar wacht ons op en brengt ons naar de ruime kamer. Vooralsnog zijn wij de enigen. We krijgen vers fruit als welkom en er staan koekjes. We gaan lekker aan ons privezwembad liggen onder de parasol en maken vrienden met twee kittens die bij ons komen liggen.

Vanavond gaan wij richting Korinthos om wat te eten. Is wel even wat anders dan de Griekse tavernes! Korinthos is een nietszeggende havenstad. Beetje smoezelig. We vinden uiteindelijk in een soort barstreet een trendy tent waar je ook kunt eten. We eindigen de vakantie eigenlijk zoals we begonnen zijn: met veel vlees😂. Wat ziin de porties hier groot pfff. Het is wel allemaal lekker. Als wij betalen krijgen wij ook nog chocomousse van het huis....Na een hapje laten wij dit voor wat het is...we ploffen, rollend naar ons luxe appartement dan maar.

1. Riet Noort:
    29 augustus 2019
    Leuk dat je bij het kanaal van Korinthe ben geweest.ben ik met de zeilboot door heen gevaren, weer een heel gaaf verhaal en voor morgen een fijne vlucht, jammer dat het weer voorbij is.
  2. Lisette:
    29 augustus 2019
    Leuk kanaal. Goede reis naar huis.
  3. Marielle:
    30 augustus 2019
    Wat schattig doe latten bij jullie!! Goede reis naar huis! Ja jammer geen verhaaltjes meer! Was weer leuk om te lezen
  4. Yolanda Noort:
    Binnenkort jouw verhaaltjes!
  5. Margreet Peeters:
    30 augustus 2019
    Mooie reis hebben jullie weer gemaakt. Goede reis morgen...
  6. Corrie Verkes:
    30 augustus 2019
    jammer weer afgelopen,, mooie reis weer,, zal jullie missen , goede reis naar huis ook weer fijn. liefs xxxx