Mystras

26 augustus 2019 - Mystras, Griekenland

Vanmorgen de wekker gezet! We willen vandaag het oude Mystras bekijken. Aangeraden wordt dit zo vroeg mogelijk te doen. Het is nl een pittige klim! Als een van de eersten gaan wij naar binnen. We spotten zelfs nog een landschildpadje...die was nog niet weg voor 'alle' toeristen😂😂. Overigens ook hier geen bussen vol met toeristen, maar slechts een handje vol.

Mystras is een oude stad uit het Byzantijnse Griekenland. Dit was ook het laatste Byzanthijnse bolwerk voor de Ottomaanse invasie. Het is een spookstad op een steile heuvel, waar nu nog enkele nonnen wonen. Bovenop deze heuvel staat de burcht uit 1249. Althans de ruïne . Binnen de imposante vestingsmuren woonden tot begin 18e eeuw nog zo’n 35.000 mensen. Het oude Mystras bestaat uit 2 delen, de burcht ligt op het hoogste deel. De vele kloosters en Byzantijnse kerken liggen in het lagere deel en zijn nog in goede conditie en zien er nog erg fraai uit. Ook veel fresco' s zijn nog in tact. We lopen rond en het uitzicht is overal prachtig en weids. In het klooster boven zien wij ook een van de nonnen. Vandaag heb ik een kaarsje opgestoken in de kerk, zoals ik meestal elke vakantie doe. Dit heb ik van mijn moeder die deed dat ook altijd.

De paden zijn niet echt lekker om te lopen....van die grote , soms gladde keien en dan ook nog fink steil. Voorzichtig omhoog en omlaag dus. Ik ben blij dat ik bootcamp want de klimmetjes zijn behoorlijk pittig, en de zon en warmte erbij maken het niet makkelijk. Maar het is het meer dan waard! We zijn blij dat we al om 8 uur vanochtend ziin gegaan. We lopen er zo'n 4 uur rond, zoveel is er wel te zien.

Ons hotel heeft een zwembadje in een tuin met olijfbomen. We hebben daar heerlijk de middag doorgebracht.

Na ons dagelijkse ouzootje weer lekker gegeten, en zoals gewoonlijk weer veels te veel besteld. De porties zijn echt groot! Vanavond is het erg druk. Als wij eten zitten in het tentje veel groepjes oude mannen. Volgens Frank zou pa er zo tussen passen, net zo bruin en dezelfde soort blousjes heeft ie😂. De vrouwen zien wij niet... Bovendien zitten wij echt Grieks aan de doorgaande weg!  Er is kermis in het dorp en de hele omgeving komt er op af. Dit geeft een gezellige drukte. We lopen ook over de kermis. Veel jeugd en TL verlichting.

Morgen vertrekken wij weer en gaan wij weer richting de kust, naar Nafplio.

1. Lisette:
    27 augustus 2019
    Mooi uitzicht! En ja jouw vader heeft in de zomer wel wat mediterraans🤔