Naar de bush

8 juli 2017 - Maruleng, Zuid-Afrika

Na het ontbijt en het uitchecken is het weer tijd om verder te gaan. Vandaag gaan wij richting de bush. Naar een prive reservaat net buiten het Krugerpark. We hebben nog getwijfeld of wij via de panorama route naar Hoedspruit zullen rijden of de kortere route. Via de panoramaroute is het toch zon 4,5 uur sturen en anders 1,5 uur. We besluiten de korte route te nemen, en onderweg een koffie/lunchstop in te lassen.

De weg is prima. Wat opvalt is dat alleen de hoofdwegen geasfalteerd zijn, de overige zijn zandwegen. we hebben onderweg prachtig uitzicht op bergen. Langs de wegen veel langgerekte dorpjes met onafgemaakte huisjes, en huisjes van golfplaat. Ook zie je weer veel mensen langs de weg lopen of gewoon maar staan. Onderweg passeren wij ook twee redelijke plaatsen waar wat grotere winkels zitten, zoals bijv een supermarkt en de KFC. We zien ook 'autowasstraten', wat eigenlijk niet meer is dan een doek waar je je auto onder zet en vervolgens wordt de auto met de hand gewassen!

In Hoedspruit besluiten wij wat te drinken en gelijk wat te lunchen. We zitten in een tent waar de tv's op rugby staan en waar veel blanke Zuid Afrikanen een wedstrijd van de All Blacks volgen. Een hoop gejoel en enthousiasme. Na de lunch richtimg ons overnachtingsadres. Het landschapmis inmiddels veranderd in veel natuur en weinig dorpjes. Hier tegen de rand van Kruger zitten veel prive reservaten en dus ook veel lodges. Onderweg onder een boom een groep apen, alsof ze op de bus zitten te wachten! Ook zien wij een giraffe en wat springbokjes of iets wat er op lijkt. Ja we komen dichter en dichter bij de dieren!

Onze lodge bestaat uit een Zuid Afrikaanse Rondavel. Een rond kleurrijk huisje met een rieten dak. Het huisje staat vlakbij de bush....dus wie weet zien wij nog wat voorbij lopen. De eigenaresse zegt dat er zebra's, apen en rendieren kunnen rondlopen tussen de huisjes. We hebben heg eerste rendiertje al gespot.

Het is vandaag heerlijk weer (ik denk 20 graden) en we hebben heerlijk voor ons huisje gezeten in onze korte broek. Voor het eten nog gedart met zijn drietjes, maar dat ging natuurlijk nergens over. Wij konden alledrie geen dubbel gooien om uit te gaan.

Wij hebben hier ook diner inclusief. Normaal eet je buiten, maar vanwege onweer en regen is het verplaatst naar het restaurant. Na het voorgerecht kon je langs een buffet met salade, groente en vlees. Het was goed verzorgd, maar het eten van gisteren was beter!

Na het eten terug naar ons huisje en daar blijkt onze klamboe keurig over de bedden te zijn gehangen, wat een service! Douchen, lezen en slapen. Morgen gaan wij met de ranger op pad voor een bush wandeling en hebben wij ook een game drive bij zonsondergang.

1. Corrie Verkes:
    9 juli 2017