Naar Swaziland

11 juli 2017 - Lobamba, Swaziland

Gisteren hadden wij haast geen water, vanmorgen hadden wij helemaal geen water! Bij de receptie zeiden ze dat er iets met de warerleiding was, helaas. Vandaag gaan wij op,weg naat Swaziland. Eerst rijden wij nog een stuk door het Krugerpark. Onderweg weer een giraffe, neushoorns, buffels, zebra's, aapjes en impala's gezien. Ook een soort roofvogels om een prooi heen, ze leken op de afrikaanse maraboe.

Toch weer fantastisch om al deze dieren zo van dichtbij te zien. Na de formaliteiten bij de uitgang van het Krugerpark gaan wij richting Swaziland. Onderweg veel wegwerkzaamheden: vrouwen met vlaggen langs de kant kondigen de werkzaamheden aan. Eentje nam deze taak heel serieus en zwaaide heftig met twee vlaggen alsof er een show gegeven werd. De werkzaamheden aan de weg zijn zeer primitief en veelal handwerk: hakken in de grond met pikhouwelen, vegen, krijten etc. Het lijkt er vaak op dat er maar een werkt en dat de rest toekijkt.

Het landschap is ook anders, meer heuvels en veel groener. Eerst rijden wij langs bananen- en rietplantages. Wanneer wij bij de grens van Swaziland aankomen moeten wij ons eerst bij een loket melden en onze paspoorten laten zien. We krijgen een bonnetje mee waarop staat dat wij verder mogen rijden. 200 meter verder moeten wij weer naar een loket voor een controle, na akkoord worden wij doorgestuurd naar een volgend loket waar wij moeten betalen voor tol. Daarna kunnen wij echt Swaziland in. Wij hadden voor deze formaliteiten een uur uitgetrokken, maar alles verliep vlotjes. Na een half uur was alles geregeld.

De wegen in Swaziland zijn oke. Wel moet je uitkijken voor de koeien die loslopen en ook gewoon oversteken.

Overal langs de weg zie je ook kleine houten hutjes die dienst doen als winkeltjes. Vaak niet groter dan een mobiel toilet! Het landschap hier is veel groener dan in Zuid-Afrika en ook heuvelachtiger. We rijden ook door bossen en een gebied dat gebruikt wordt voor houtkap. Bij dorpjes zie je de bewoners onder de grootste boom van het dorp zitten met hun handelswaar. Langs de weg wordt ook veel handgemaakte kunst verkocht. De omgeving is verder prachtig en door de bedrijvigheid bij de dorpjes zeker niet saai. Het valt op dat wij veel scholen en kerken tegenkomen. We lunchen in Ezulwini en rijden vervolgens naar ons overnachtingsadres: Mantenga Lodge. Prachtig gelegen met uitzicht op een fraaie berg. Gelukkig voor Jesper is hier wifi (al is het niet optimaal en valt t ook steeds weg). We hebben een soort van tweekamer appartement, Jesper heeft zijn eigen slaapkamer. We spelen kaart, lezen wat en dineren heerlijk in het restaurant van de lodge en genieten volop. Morgen gaan wij fietsen in een natuurreservaat hier vlakbij.

1. Corrie Verkes:
    12 juli 2017
    Je kunt wel een boek gaan schrijven geniet er zo van super❤❤❤❤