Van Swaziland naar de kust (St Lucia)

13 juli 2017 - Saint Lucia, Zuid-Afrika

Vandaag vervolgen wij onze route. We gaan nog een stuk door Swaziland en dan richting St. Lucia. Onderweg valt er genoeg te zien. Langs de weg diverse hutjes waar ze van alles verkopen. Ook zie je soms mooie stapels haardhout liggen. Het lastige is alleen dat je overal heel hard voorbij raast.... Dus hoe ze hun waar verkopen is mij echt een raadsel. Overigens was de Ezulwini Vallei (waar wij sliepen in Swaziland) redelijk welvarend, maar verder daarbuiten zag je toch weer de kleine huisjes en ook de echte Swazi rondavel hutjes. De natuur was verder afwisselend. Eerst bos en bergen, vervolgens veel rietplantages, daarna weer droogte zoals in het Krugerpark en bij St Lucia heel groen.

De grensovergang was ook weer bureaucratie ten top. Eerst het land uit bij het ene loket een stempel in je paspoort en een briefje mee. Dan naar het volgende loket een tweede stempel halen op je briefje. Vervolgens Zuid-Afrika weer in en daar hetzelfde ritueel van stempels.

Onderweg gestopt bij Mkuze. Hier hebben wij geluncht bij de KFC, op verzoek van Jesper. De KFC was ineen soort van 'winkelcentrum'. Op het parkeerterrein stonden overal kraampjes met groente en fruit, zoals je die ook langs de snelwegen ziet. Hier zijn wij even overheen gewandeld. Niet alleen kraampjes maar ook vanuit de kofferbak werd vanalles verkocht. Het ziet er allemaal rommelig uit.

We vervolgen onze weg naar de kust. Als wij de verkeersborden langs de weg zien dat er nijlpaarden kunnen oversteken weten wij dat wij in de buurt van onze bestemming zijn. Hier is nl het iSimangaliso Wetland Park waar heel veel nijlpaarden leven.

Rond 2 uur zijn wij bij onze kleine guesthouse (Maputaland Guesthouse). Het heeft maar 6 kamers en we worden allervriendelijkst ontvangen door de eigenaresse. We moeten doen alsof we thuis zijn. Mogen overal gebruik van maken en zelf drank uit de koelkast halen, wat wij op een lijstje aanvinken. Ze geeft ons nog tips mbt de omgeving en waar wij 's avonds kunnen eten. St Lucia is een plaatsje vol guesthouses en er is een hoofdstraat met ongeveer 7 restaurantjes. Hoewel deze straat maar 1500 m van ons verblijf is, wordt aangeraden om toch met de auto te gaan omdat er in de avond nijlpaarden kunnen lopen!

Voordat wij gaan eten wandelen wij eerst nog even naar t strand. Het waait behoorlijk maar het ziet er toch fraai uit! Duinen en hoge golven. We zorgen dat wij voor het donker terug zijn, frissen ons op en gaan een hapje eten.

Na het eten nog even gekletst met een Belgisch gezin die wij tijdens het fietsen in  Mlilwane Park zijn tegengekomen.

Morgen in de ochtend gaan wij een bootsafari doen door de wetlands, op zoek naar de nijlpaarden en krokodillen!

Overigens scheen vanmorgen de zon...maar nu regent het, en dat heeft t in jaren niet gedaan hier! Hebben wij weer...maar gelukkig is het niet koud en kunnen wij bij de guesthouse buiten zitten op een soort veranda.

1. Lisette:
    13 juli 2017
    Lijkt me wel heel gezellig een nachtelijke wandeling met nijlpaarden.
  2. Corrie Verkes:
    14 juli 2017
    Ik moest ook even lachen, ,,, ga je eten dan wandeldag een nijlpaard voorbij!!!! Wauw! !!❤❤❤