Sunrise gamedrive

15 juli 2017 - Saint Lucia, Zuid-Afrika

Op vakantie, en dan om 4.30 uur je wekker zetten. Wij gaan nl een sunrise gamedrive doen in het Hluhluwe Imfolozi park en worden om 5 uur! opgehaald voor onze lodge. we zijn dik aangekleed want in de jeep achterin kan het flink koud zijn.

Gisela heeft gisterenavond voor ons al ontbijt klaar gemaakt dus dat kunnen wij straks opeten.

Maar eerst de rit naar het park. Een helse rit! Allereerst zien wij een nijlpaard op de weg lopen in het dorp, rustig op zijn gemakje. Ze hebben overigens best dunne pootjes voor zo'n log lichaam. Daarna gaat onze gids los. Hij trapt het gaspedaal stevig in en met 130 km per uur knallen wij over de weg (ook waar je maar 80 km mag). Pikkedonker, maar het boeit hem niets. In Zuid-Afrika heb je op de (snel)wegen als je een dorpje nadert verkeershobbels, wij nemen deze met 30 km per uur. Nee dan onze coureur, die gaat er gewoon met zeker 80 km per uur overheen! Onderweg zo vroeg in het donker zagen wij hardlopers, fietsen zonder licht en mensen die op de busjes stonden te wachten. Al met al een spannende rit, maar we zijn veilig bij het park aangekomen. aleen veel te vroeg. Het park gaat nl om 6 uur open en wij waren er al om 5.40.

Na alle formaliteiten en een plaspauze het park in. Op jacht naar de dieren. In het donker. We zien een grote groep Afrikaanse buffels en een hyena (ook een van de ugly five)! Wanneer het wat lichter wordt zien wij ook koedoes, een groep wrattenzwijnen (ugly five), gnoes (ook ugly five), nyala's en impala's. Inmiddels begint de zon op te komen en is het tijd voor koffie. Op een picknickplaats wordt een tafeltje uitgeklapt en heeft onze gids koffie, thee en koekjes. Wij eten hier ook ons meegenomen ontbijt op. Het park is overigens prachtig. Heel groen en heuvelachtig en veel van die afrikaanse bomen die op een soort parasol lijken. Het is hier ook meer begroeid zodat je goed moet kijken om dieren te zien. Gelukkig zien wij er best wat.  Naast de eerder genoemde dieren zien wij neushoorns, kuddes olifanten die de weg over steken, zebra's, mangoestes die voor de auto wegschieten. Giraffen heel dichtbij, en deze keer renden ze niet weg. Onderweg ook een carcas zien liggen en heel veel gieren. Onze gids stopte regelmatig zodat wij onze benen konden strekken en hij een sigaret kon roken. Een keer gestopt bij een soort warertje. Hier stond een soort observatie hut. Helaas zat er alleen een soort reiger.

Rond half 11 verlaten wij het park weer en gaan wij terug richting St Lucia. Ook nu rijdt onze vriend aardig door. We waaien nog net niet uit de jeep! Veilig en wel komen wij weer aan. We zijn alleen te vroeg voor onze lunch en besluiten om eerst even naar onze lodge te gaan om een korte broek aan te doen en een koffie te drinken. De dikke kleding kan nu wel uit, het is lekker warm nu. Wanneer wij naar ons lunchadres gaan, glippen er twee hondjes mee naar buiten. Een is zo enthousiast dat ze helemaal met ons meeloopt! Niet echt handig, want echt luisteren doet ze dan ook niet naar ons, de jackrussel gaat kris kras over de weg. Ze rent het restaurant in en gaat als een malle alle tafeltjes af. Omdat ze ons blijft volgen besluiten wij haar treug terug naar onze lodge te brengen, Jesper rent met Kira ( het hondje), en ik loop er met de sleutel achteraan. Nu kunnen wij rustig lunchen.

Na de lunch doen wij niet veel. Zitten heerlijk in de tuin bij het zwembad. Het is alleen te fris om te gaan zwemmen. Je merkt toch dat het winter is.

s' Avonds eten wij bij Barracas een pittig gegrilde kip, daarna nog bij de lodge op de veranda gezeten en dan is het alweer bedtijd. Morgen vertrekken wij uit St Lucia en gaan wij richting Umhlanga Rocks (bij Durban).

1. Margreet Peeters:
    15 juli 2017
    Klinkt spannend! Hartstikke leuk!