Kruger Park

10 juli 2017 - Nationaal park Kruger, Zuid-Afrika

Ook vandaag belooft het een warme dag te worden. Wel 28 graden, dus kortebroekenweer. Vandaag gaan wij zelf safari rijden, door het Krugerpark. Bij het uitchecken kopen wij bij de receptie een kaart van het Krugerpark. Het Krugerpark is het grootste nationale park van Zuid Afrika en een van de mooiste van de wereld. Het park is smal en langerekt. Wel 352 km lang en zo'n 60 km breed. Wij gaan door het zuidelijk deel van het park. We rijden vandaag ongev 220 km door het park. Het lijkt niet zo veel, maar je mag hier maar 50 km per uur. En onderweg sta je natuurlijk ook regelmatig stil om naar de dieren te kijken. Dus het wordt een lange dag in de auto.

We starten bij de ingang Orpen Gate. Hier moeten wij een formulier invullen met onze gegevens en melden dat wij overnachten in Berg en Dal restcamp. De man bij de poort geeft nog tips voor goede radiozenders.

Na alle formaliteiten gaan wij op weg! Ik ben benieuwd wat wij allemaal gaan zien. Na een paar km zien wij al de impala's en ook Pumba het wrattenzwijn voorbij komen. Al gauw zien wij ook de zebra's. Zo gaaf om de dieren van zo dichtbij te zien. Het landschap is uitgestrekt, overal waar je kijkt zie je de savanne. Het is goed turen om het wild te spotten. We zien gnoe's en andere kleine rendieren (volgens mij nyala's en impala's).

Overigens is het niet druk op de weg, en je merkt wanneer er iets te zien valt want dan staan de auto's langs de kant. We spotten regelmatig olifanten, langs de weg met kleintjes en dat ze de weg oversteken. We zien een giraffe over steken. De giraffes zijn alleen snel weg als er een auto aankomt terwijl de olifanten gewoon rustig blijven staan. Foto's maken van alles wat wij zien is best lastig. Soms zijn de dieren toch te ver weg of verscholen in het groen. Maar alleen al,het kijken en waarnemen van de dieren is al gaaf.

We maken een tussenstop bij een picknickplaats, je mag nl nergens je auto uit, behalve op campsites en picknickplaatsen. Op de picknickplaats zie je veel mensen met de skottelbraai in de weer. Mensen nemen de skottelbraai mee, maar er staan ook 'vaste' skottelbraais die je kan gebruiken. We kopen een ijsje en ik mag krassen voor een prijs.... En ja hoor: ik ben een winnaar! Ik win prachtige rode ola teenslippers.

We vervolgen onze weg naar Berg en Dal en spotten onderweg nog antilopen  (mannetjes), buffels en ja hoor ook een nijlpaard. Trouwens de vogels zijn ook prachtig laten we die niet vergeten. Je ziet soms roofvogels cirkelen op jacht naar hun prooi. In de verte weer een giraffe. En een groep bavianen die de weg oversteekt en de grootste blijft even midden op de weg zitten om te vlooien. We blijven turen... En spotten uiteindelijk ook een neushoorn! De vierde van de big five. Dit hadden wij niet verwacht. Nu alleen nog een luipaard...en dan hebben we ze allemaal gezien.

We raken overigens nu al verwend... We komen zo vaak impala's en nyala's tegen dat we er niet echt meer voor stoppen. Ook rijden we soms lange stukken eer we wat zien. Maar het blijft gaaf en Beekse Bergen...nee daar gaan wij niet meer heen ;-).

Rond 5 uur komen wij aan in het Restcamp van Berg en Dal. Keurig op tijd want om half zes moet je binnen zijn en gaan de hekken dicht. Het is een vrij grote campsite. De huisjes zijn een beetje gedateerd maar ach we hoeven er alleen maar te slapen. Het geeft een beetje een Centerparcs gevoel maar dan jaren terug. We kunnen in het huisje zelf koken maar gaan in het restaurant eten. Ook dit is een beetje gedateerd en niet echt sfeervol, maar het eten is oke. We hebben lol om de mensen om ons heen: we verzinnen voor iedereen een bijnaam. Jesper vindt dit niet kunnen, maar lacht net zo hard mee. Na het eten weer naar ons huisje, even niets (ook haast geen water om te douchen) en dan weer slapen.

Het blijft toch vreemd dat het om 6 uur al echt pikkedonker is, we gaan overigens ook niet super laat slapen. Wellicht komt dit omdat het zo vroeg donker is en omdat het in de avond ook afkoelt en je niet echt buiten kunt zitten.

Overigens hebben wij hier geen wifi....dat kan toch echt niet volgens Jesper. Nu kan hij zijn snapchat serie niet vevolgen! Morgen gaan wij de grens over en zijn wij een paar nachten in Swaziland.

1. Marielle:
    11 juli 2017
    Whowwww gaaf hoor om te lezen! Weer een avontuur
  2. Corrie Verkes:
    12 juli 2017
    Wauw !!!! geweldig, lijkt mij om de dieren van dichtbij te zien super!!!!❤❤❤
  3. Margreet Peeters:
    12 juli 2017
    Klinkt alweer fantastisch ! Wat een mooie reis!