Naar de hoogste tempel in Calakmul

9 augustus 2018 - Xpujil, Mexico

Heerlijk geslapen in onze junglelodge. Alleen om 5 uur 's nachts werden wij gewekt door een soort van gebrul. Geen idee wat voor het was. Later hoorden wij ook nog de Chicharla, die vogel met het geluid als een fluitketel. Omdat we toch wakker zijn doen wij de gordijnen open. Misschien spotten wij nog dieren. Helaas.

We horen later weer het gebrul en Frank gaat polshoogte nemen. Het blijken heuse brulapen te zijn! Ik loop voor het ontbijt nog een rondje over het park en zie ook nog een klein rood vogeltje dat als een eekhoorntje de boom inklimt.

Vandaag gaan we naar de tempels van Calakmul. Ook hier zitten we dicht bij de toegangspoort, dus kunnen wij vroeg op pad. Voor de warmte. Omdat er helemaal niets is mbt horeca hebben wij bij het hotel lunchpakketjes geregeld.

Calakmul is een van de oudste Maya tempel van Mexico, en is ook nog erg laat ontdekt. Ik geloof pas in 1940 of zo. Het is ook een van de grootste Maya steden van die tijd. Er gaat maar een weg naar toe, door de jungle. 60 km en niets te zien behalve jungle. Na anderhalf uur zijn wij aan het begin en lopen verder. Onderweg in de auto heeft Lisette ons het nodige bijgebracht over deze tempel. Lisette leest meestal de info voor van de dingen die wij gaan bezoeken. Ook komen wij nog verschillende dieren tegen: een neusbeertje en een Paco de Monde ( een soort kalkoen).

Als je de weg naar Calakmul rijd snap je ook waarom die zo laat ontdekt is. Alles is zo dicht begroeid en het ligt best een eind van de bewoonde wereld. We gaan eerst naar het Central Plaza, daar waar de grote tempels staan. De eerste is superfraai met bomen begroeid en wat is het rustig. Slechts een handje vol toeristen en geen Maya souvenir verkopers. Dat maakt de tempel alleen maar mooier. We beklimmen deze tempel, die steil omhoog gaat en genieten boven van het uitzicht. Al het groen, overal waar je kijkt. Maar je ziet ook de andere tempels. En eentje is nog hoger, 45m, dit is de hoogste van Mexico. Ook Seb, met zijn hoogtevrees beklimt deze. Maar we worden boven wederom beloond met een prachtig uitzicht over het gebied. Overigens is het beklimmen al een dingetje, het afdalen is nog moeilijker. Zo steil naar beneden. Ook de derde tempel beklimmen Seb, Lisette en ik. De rest blijft beneden. Het uitzicht is hier weer bijzonder ook omdat je hier alle kanten op kunt kijken, en zelfs Guatemala kan zien. Dit maya complex is zo groot dat wij echt niet alles kunnen zien. Na zo'n drie uur gaan wij weer terug naar de auto en eten de goedgevulde lunchpakketjes op en gaan weer terug. Eerst weer naar de doorgaande weg. We stoppen nog bij een soort  aarcheologie museum en Jesper en ik doen ook nog gek met een rolstoel.... ja ik lijk toch ook op mijn moeder 😉. Ook stoppen wij nog om vogels te spotten, maar alle vogels zijn gevlogen.

Ook deze tempels waren prachtig vooral gezien de ligging en de rust vond ik ook deze tempels, net als die van Palenque mooier dan Chichen Itza.

We rijden verder naar onze overnachtingsplek in Xpujil, wat je uitspreekt als spoehiel. We overnachten weer in een ecovillage. Een tropische tuin met hwr en der huisjes. Je kan hier heel goed vogels spotten, er ligt zelfs een afvinklijst in de kamer. We besluiten eerst te plonzen in het zwembadje en daarna een drankje te doen in het restaurant. Ook hebben wij de fluitketelvogel alweer gehoord, dus waarschijnlijk zullen wij morgen wel weer vroeg wakker worden. We eten sopa de Lemon,  tacos en Seb eet babyhaai, een specialiteit. Jesper neemt een hamburger want de tacos komen zijn neus uit 😂

Na het eten naar ons huisje om wat op terras te lezen en dit verslag te schrijven. Onder het genot van krekelgeluiden en tjilpende salamanders. Net als ons vorige hotel is wifi en internet hier belabberd. Foto's van gisteren en vandaag volgen dus later.

1. Margreet Peeters:
    10 augustus 2018