Richting de kust, naar Nafplio

27 augustus 2019 - Nafplio, Griekenland

Na het ontbijt gaan wij richting een van onze laatste overnachtingsplekken. We gaan naar Nafplio, een havenstadje op ongev 1.45 min rijden. Ik heb nog gekeken of wij onderweg iets tegenkomen om te stoppen....maar veel zit er niet. We gaan op weg en we zien wel, desnoods zijn wij heel vroeg in Nafplio en kijken wij of wij eerder in kunnen checken.

De route is door bergachtig gebied. Maar wel groen. Onderweg een oude man midden op de weg zwaaiend met zijn wandelstok....vreemd... een tegenligger rijd ook voorbij aan de man. Wij down dat ook maar. We zien ook geen kudde schapen/geiten...vermoedelijk gewoon een vreemd type.

Onderweg denken wij een redelijk plaatsje tegen te komen voor koffie, we slaan af. Maar na veel kronkelweggetjes komen wij niet veel verder dan een boerenerf😂. Terug dan maar en verder richting Nafplio. Ook hier natuurlijk weer de herdenkingskapelletjes langs de weg. Maar nu zien wij bij eentje een herdenkingsactiviteit. Vrouwen leggen bloemen, steken kaarsjes en wierook aan; bijzonder.

Onderweg langs de kust drinken wij toch nog onze ijskoffie in een plaatsje vlak voor Nafplio, Minos. We rijden ook echt langs de zee.

Nog voor 13.00 zijn wij bij onze bestemming. We melden ons en krijgen een upgrade. We mogen in een net nieuwe studio verblijven...ipv de geboekte zolderkamer. Het is een prachtige studio en het ruikt nog nieuw! Top dit. En ook nog midden in het centrum.

Nafplio is de oude hoofdstad van Griekenland en er komen hier veel toeristen uit Athene in de weekends. Het heeft smalle straatjes met Veneziaanse huizen en mooie herenhuizen. Vaak zijn dit fraaie boutique hotels. Onze studio is ook zo een opgeknapt herenhuis.  Er zijn veel kleine winkeltjes met natuurlijk schoenen, maar ook sieraden en kleding. In elke steeg zitten ook wel meerdere tavernes en restaurantjes. Van trendy tot echt Grieks. En overal in de steegjes prachtige bougainvilleas.

Frank hoopt hier ook eindelijk een pita gyros te kunnen eten...en ja wel hoor we vinden in een van de straatjes een klein tentje. Moeders in de keuken en vaders rent heen en weer om iedereen van zijn hapje/drankje te voorzien. Het smaakt overigens heerlijk. We nemen verderop nog een heerlijk Grieks ijsje.  We slenteren verder en we kopen bij een schoenmaker handgemaakte leren teenslippers voor Frank. Hij doet ze later aan....pijn tussen zijn tenen want het meer is nog stug😉. Ook lopen wij langs Karonis, een 150 jaar oude Ouzo destilleerderij. We gaan er morgen een rondleiding met proeverij doen😋. Vandaag kon het helaas niet dus dan maar morgen.

Ook vanavond weer heerlijk gegeten. (En weer veel...de porties hier in Griekenland zijn erg groot). We kiezen een taverne uit die niet in het drukste gedeelte van Nafplio zit en waar je niet door obers naar binnen wordt gekletst. We zitten hier onder een bougainvillea. Overigens zitten hier vooral Fransen en Italianen en natuurlijk Grieken. Verder weinig andere nationaliteiten. Na het eten drinken wij nog een drankje in een van de vele barretjes die hier zijn. Het smaakt allemaal best.

1. Corrie Verkes:
    28 augustus 2019
    Prachtig hoor,,, wat is het toch een mooi land, liefs,,,