Reisdag naar Palenque

6 augustus 2018 - Palenque, Mexico

Vannacht weer knallen gehoord, maar dit keer hadden wij er niet zoveel last van. We hebben allebei goed geslapen. De Wi-Fi in dit hotel is slecht, maar het bereik hier is sowieso niet top. Dus de foto's van gisteren zijn vandaag pas erop gezet.

We hebben vandaag een lange rit voor de boeg naar Palenque. Ongeveer 6 uur sturen. Er is ook een route die veel korter is maar die wordt vanwege ongeregeldheden toch afgeraden. We hebben er nog over getwijfeld maar wij hoorden gisteren een verhaal over aanhoudingen door corrupte agenten....we kiezen toch maar de lange route. Het is niet anders. We verlaten het frisse San Cristobal en gaan richting het warme vochtige Palenque. Het grootste gedeelte van de route is gelijk aan de heenweg, de lange route gaat  nl, terug via Villahermosa.

We gaan vroeg op pad. Lisette en ik gaan naar de bakker, die gaat om 8 uur open. Alleen om 8 uur is de verkoopster er wel maar wil zij eerst haar stoepje schrobben en dan pas ons helpen. Met een tas vol lekkere broodjes en wat sap terug naar het hotel. Frank heeft inmiddels de auto voorgereden en de koffers er in gedaan met Seb. Omdat het een flink stuk sturen is besluiten de mannen elke anderhalf uur te wisselen. De omgeving is prachtig met groene bergen en laaghangende bewolking. Het is genieten op de achterbank van het uitzicht. We stoppen ergens voor een koffietje...echter deze is niet te drinken, dus die verdwijnd in het putje. Jammer. Seb is nu aan de beurt om te rijden, we gaan een berweg op die wij nog kennen van de heen weg: slecht wegdek, gaten, kuilen en soms onverhard. En natuurlijk de drempels niet te vergeten. We komen langs kleine dorpjes, zien veel koeien...die best mager zijn. Dit in tegenstelling tot de vele Mexicanen die best dik zijn. Vermoedelijk door de vele cola die zij drinken.

We komen ook weer door de ananasstraat en ik stel voor om te stoppen voor wat ananas. 3 bekers met verse ananas voor 1,25 Euro. Superlekker. Zo kunnen wij er weer even tegen en hebben wij de vitamientjes weer binnen.  De rit gaat verder voorspoedig. Tessa en Lisette lezen een boek, Jesper luistert muziek en ik geniet van de omgeving. De mannen letten op de weg.

Bij de volgende wissel spot Jesper een subway....en het is lunchtijd. We eten hier een broodje. We schieten al aardig op. Seb is weer aan de beurt... En ja hoor alsof de duvel er mee speelt; hij treft weer een slecht stuk weg of beter geen weg. Op een heel lang stuk zijn ze met de weg bezig en rijden wij onverhard... Lekker stoffig. We hobbelen heerlijk heen en weer. Het verbaast mij dat er ondanks deze slechte wegen er nog best hard gereden wordt. Wij houden ons iedere keer keurig aan de snelheid, want je komt onderweg veel politieposten tegen en je wil hier liever niet aangehouden worden.

Rond half 5 zijn wij bij ons hotel in Palenque. Het hotel ziet er prima uit en heeft een klein zwembadje. We gaan even zwemmen en drinken cocktails en natuurlijk guacamole en tacochips. Lisette haar Margarita was dit keer niet zo groot als Izamal, dus een beetje teleurgesteld was zij wel. Via tripadvisor een restaurantje uitgekozen voor ons avondeten. Het zit om de hoek van het hotel. De eigenaar blijkt een Duitser, met een lange haarvlecht en een geitesik. De kaart is niet uitgebreid. Seb eet garnalen, de rest een hamburger. Iedereen krijgt veel frietjes erbij alleen Frank maar een paar. Hij was teleurgesteld en vraagt wat er met zijn friet is gebeurt. Het wordt goed opgepakt en we krijgen nog een groot bord friet erbij. Koffie toe en de buikjes zijn weer rondgereden voor nog geen 45 euro. We doen nog een wandelingetje naar het centrum van Palenque. In het donker stelt het niet veel voor. Het toeristengedeelte ziet er mooi aangelegd uit met gezellige tentjes. Het oorspronkelijke stadje is een beetje smoezelig. Misschien morgen bij daglicht maar een kijken of we de kerk en het marktplein kunnen vinden.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Corrie Verkes:
    7 augustus 2018
    Wat een Prachtig verhaal weer super,❤️💕❤️💕
  2. Margreet Peeters:
    7 augustus 2018
    Het is weer een prachtige reis zo. Mooie foto’s ook!