Praag - dag 3: speurtocht David Cerny

31 mei 2017 - Praag, Tsjechië

Vandaag alweer onze derde dag. Overigens slapen wij goed in het hotel. Onrbijt is niet bijzonder maar oke.

Jesper en Luc hebben besloten om vandaag samen op pad te gaan. Ze gaan o.a naar de Joodse wijk en wat langs de winkels. We spreken af dat wij vanavond weer samen gaan eten.

Frank en ik gaan vandaav de  bizarre kunstwerken van David Cesny langs. Een aantal van zijn sculpturen staan her en der verspreid in de stad. Twee hebben wij op onze eerste dag al gezien: de babies en de plassende mannen. Vandaag starten we bij het Wenceslasplein. Hier in een winkelpassage hangt een sculpture van een ridder op een omgekeerd paard. Vervolgens gaan wij op zoek naar het draaiende hoofd dat hier niet ver van af staat. Het is een groot hoofd dat continue van vorm veranderd. Fraai om te zien. Het volgende wat wij gaan zoeken is de hangende man, een op Sigmund Freud lijkende man die aan een balk hangt. Het blijkt dat wij hier al regelmatig hebben gelopen, maar dat je dan toch niet omhoog kijkt en wij de man niet eerder hebben zien hangen! Na een koffiestop ziin wij richting de Duitse Ambassade gelopen. Hier staat een sculpture in de tuin: een trabant met 4 benen, die herrinnert aan de vele asielzoekers uit de DDR.

De ambassade is vlakbij het Strahov klooster en we gaan nu ook maar kijken of de beroemde bibliotheek open is. We zijn iets te vroeg, dus eten wij eerst wat en gaan dan naar binnen.  Er zijn twee mooie zalen vol met boeken en prachtige frescos op het plafond. De gang ervoor heeft een soort rariteitenkabinet in oude vitrinekasten. Het klooster zelf zijn wij niet in gegaan maar het ligt wel er mooi zo in een groene omgeving boven de stad.

We vervolgen onze speurtocht naar de hanging cars.....een eind buiten de stad. dus met de tram, dan zouden wij er zo langs moeten rijden. Helaas. Het meetcenter waar ze zouden moeten hangen wel gevonden, maar de autos niet gezien. Misschien hingen die aan de andere kant van het gebouw, maar wij hadden geen zin om 35 min door een industriewijk te lopen. Dus op naar de volgende! Hiervoor zijn wij met de metro gegaan. Bij de uitgang van de halte stond de camera met de draaiende ogen. Deze filmen continue de omgeving en je ziet dat wat gefilmd wordt ook op kleine schermen. De omgeving zelf is niet super bijzonder, een zakendistrict met veel nieuwe kantoorpanden.

We gaan weer met de metro terug richting de rivier. Bij de Moldau nemen wij een pontje naar de overkant en gaan nog een kerk bekijken. De Petrus en Pauluskerk in Vysehrad. Deze kerk ligt op een groene heuvel met een mooi uitzicht op de stad. De kerk van binnen is vol pracht en praal. Gden stukje muur is onbedekt. Zoals altijd als ik op vakantie ben, heb ik een kaarsje opgestoken voor allen die mij dierbaar zijn. 'S avonds vertelde Jesper dat hij en Luc ook in een kerk zijn geweest en een kaarsje hebben opgestoken, maar dan voor hun examen!

Inmiddels is het al rond vieren en gaan wij langzaam richting het hotel. We lopen langs de Moldau en stoppen nog voor een hapje en een drankje.

Omdat wij de eerste twee dagen het restaurant hebben uitgezocht hebben wij de jongens om suggesties gevraagd. Helaas..... Waar zouden ze hebben gegeten zonder ons ;-). Vast Mac of Kfc. Uiteindelijk komen wij terecht in het restaurant waar wij maandag ook hebben gegeten, de pizzeria  Kmotra Kavarna. We hebben namelijk van onze fietsgids Joska geleerd dat je niet moet gaan eten in een restaurant waar het bier meer dan 50 kronen kost.

Na het eten gaan de jongens weer hun eigen weg en lopen wij richting de Karelsbrug om daar de zonsondergang te zien. Na een Praags biertje en het bekijken van een vaag sculpture van Cesny om de hoek (een embryo aan een gebouw), weer terug naar het hotel. Heerlijk slapen, want ook vandaag weer behoorlijk wat stappen gezet over de hobbelige stenen van Praag: 20 KM.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade