Praag - dag 2: fietsend door de stad

30 mei 2017 - Praag, Tsjechië

Nadat wij gisteren een deel van de stad lopend te hebben bekeken, gaan wij vandaag met een gids fietsen langs wat hoogtepunten van Praag. Via Bajabikes geboekt, maar de organisatie die het uitvoerde was mijnpraagtours.nl. We hebben eerder door steden gefietst (Lissabon, Porto, Rome, Milaan en Bangkok), en vinden dit echt ideaa om in korte tijd de stad te ontdekken.

De wekker was gezet, om 8 uur ontbijten want om 9.30 zou de tour starten. Het beginpunt zit op een kwartier lopen van ons hotel. Rond half tien staan wij echter voor een dichte deur bij de fietsenzaak......toch even checken....hahaha heb ik niet goed gekeken....we zijn een uur te vroeg! Nou ja dan maar ergens neerploffen voor een bakkie koffie. Om half elf staan wij klaar en met nog twee andere Nederlanders gaan wij met onze gids Joska op pad. Als eerste naar het oude stadsplein met de beroemde astronomische klok. Over deze klok zijn verschillende legendes, zoals de dubieuze dood van de klokkenmaker en die van het skelet. Als het skelet aan het belletje trekt dan is er niets aan de hand, blijft het echter stil dan komt er onheil!  Ook gefietst door de joodse wijk met een begraafplaats waar de joden allemaal boven elkaar liggen begraven, dit vanwege ruimte gebrek, vaak ook nog zonder kist. na de Joodse wijk zijn wij richting de paleis buurt gefietst. Onderweg stops langs mooie uitzichtpunten over de stad, zoals het Letna park. Waar vroeger een enorm beeld van Stalin stond en nu een metronoom. Het beeld van Stalin heeft er maar heel kort gestaan. Zijn opvolger Chroetsjof heeft het laten ontploffen. Na deze vergezichten op de stad en de Karelsbrug en na een drankje zijn wij naar de burcht gefietst en hebbe daar over twee van de vier binnenpleinen gelopen en de Vituskathedraal ezien. Helaas niet van binnen want er stond een gigantische rij. de burcht is overigens enorm groot....het Witte Huis van Amerika past er wel 7 keer in.Via het oudste religieuze gebouw van Praag, de Sint Joris Basiliek zijn we weer richting het oude centrum gefietst.Gestopt bij het Rudolfinum. Dit gebouw met beelden van componisten werd door Heydrich gebruikt als hoofdkantoor van de nazi's en is ook gebruikt in oorlogsfilms over Heydrich. Nu is het weer in gebruik als concertzaal voor klassieke muziek. Na zo'n twee en een half uur zat de tour erop en zijn wij ergens gaan lunchen. De fietstour was superleuk zo hobbelend over de kinderhoofdjes. We hebben veel gezien, mooie verhalen gehoord en zijn flink door elkaar geschud!

Na de lunch zijn Jesper en Luc zelf de stad ingegaan. Frank en ik zijn met de kabeltram naar de Eiffeltoren van Praag gegaan en het Strahovklooster. In dit klooster wordt ook bier gebrouwen, dus in de tuin een heerlijk kloosterbiertje gedronken.

Moe van het lopen zijn wij met de tram naar het hotel gegaan om ons op te frissen. Luc en Jesper wilden 's avonds wel met ons eten. We hebben in een restaurant (Potrefena Husa) tegenover het 'dansense gebouw' gegeten. Na het eten zijn Luc en Jesper nog samen op pad gegaan en wij hebben langs Moldau rivier gelopen richting de spoorbrug. Hier liggen allemaal boten die als bar dienen. Het is hierdoor erg levendig. Nog even ergens een ijsje gegeten en weer richting het hotel. Morgen weer een nieuwe dag!

1. Corrie Verkes:
    1 juni 2017