Palenque en verkoeling in Misol Ha

7 augustus 2018 - Palenque, Mexico

Ook voor vanmorgen weer de wekker gezet. We gaan vandaag naar de tempel ruïnes van Palenque en het beloofd vandaag een warme dag te worden, dus willen wij er vroeg heen.

Bij de ingang komen er gelijk gidsen op je af die je willen begeleiden. Wij besluiten het vandaag zonder gids te doen, zodat wij echt de tijd aan ons zelf hebben en rustig overal fotos kunnen maken. Bovendien staan er bij de tempels en ruïnes ook informatie borden.

We parkeren de auto en net als in Zuid Afrika verdienen ze hier geld aan het bewaken van je auto: 20 pesos (1 euro!).

Palenque wordt gezien als een van de mooiste Mayasteden uit de klassieke Mayatijd. Het ligt zo'n 10 min rijden van ons hotel. De ruïnes liggen in een prachtig natuurgebied met tropische bomen en planten. Planten die wij thuis als kamerplanten hebben. Dat is wat deze ruïnes ook zo mooi maakt. De groene jungle omgeving. De tempels zijn werkelijk prachtig, eigenlijk mooier dan die van Chichen Itza. Waarschijnlijk door de ligging. Het is er ook niet overvol met toeristen, dat is bij Europese bijzonderheden wel anders. Daar kan je soms over de hoofden lopen.

De Tempel ruines zijn echt enorme bouwwerken met steile trappen. Anders dan in Chichen Itza mag je ze hier ook beklimmen. Dan besef je pas hoe hoog en steil alles is. We bekijken het hoogste bouwwerk: Templo de los Inscipsiones en beklimmen het Palacio. We bekijken ook een tempel van binnen waar het graf van Pacal ook is. We wandelen heerlijk door het gigantische park over junglepaden  en verwonderen ons steeds aan al de prachtige bouwwerken, sommigen beklimmen wij en anderen bekijken/bewonderen wij van een afstand. Her en der staan ook panelen opgesteld met eeuwenoude inscripties die zijn gevonden.  Net als in Chichen Itza is er ook een bal speelveld  te zien. We hebben toch iets onthouden van onze gids in Chichen Itza!

Na 3 uur rondgestruind te hebben eten wij wat quesadilla's en besluiten wij om naar de waterval van Misol Ha te gaan. Deze waterval is niet supergroot maar je kan er onderdoor lopen!

De rit er naar toe is erg mooi, al slingerend door de groene bergen en met het uitzicht op de Sierra Madre.

De waterval is prachtig. Hij valt 25 m naar beneden in een soort basin/Cenote. Nadat wij eronder door hebben gelopen zijn Frank, Jesper, Tessa en Seb nog een grot ingegaan. Hier was ook een klein watervalletje en ook waren er heel veel vleermuizen . Daarna hebben wij nog heerlijk gezwommen in het koele water bij de waterval. Lekker verfrissend. We laten ons opdrogen door de warme zon en genieten van het gekletter van de waterval. Ook hier valt de drukte van vele toeristen mee.

Rond vieren keren wij terug naar het hotel en nemen nog een duik in het zwembad en belonen onszelf met Pina Coladas en Teguila Sunrises.  We genieten met een hoofdletter G! Ook met zijn zessen gaat het super. We hebben lol en zitten op een lijn, We zijn erkaar gelukkig nog niet zat!

Was onze tripadvisor keuze van gisteren niet echt een topper, vandaag heerlijk gegeten in een gezellig restaurant. Het was net wat gezelliger en er was ook meer keuze in gerechten. Ik had enchiladas met kip en een bruine, beetje pittige saus (volgens mij zat er ook chocolade door heen). Frank had fajitas en Jesper een steak. Jesper, Tessa en Seb hadden nog een dessert. Maar zoals bijna bij elke maaltijd doen wij aan 'shared dining': iedereen prikt een vorkje mee en proeft ervan.

Morgen gaan wij weer verder, we reizen dan naar Calakmul.

1. Corrie Verkes:
    8 augustus 2018
    Ohwat heerlijk toch om in de vroege ochtend een heerlijk verhaal te lezen super💕❤️😂