Op naar Olympia

19 augustus 2019 - Archaia Olympia, Griekenland

Vannacht heerlijk geslapen. Geen airco die mij het bed uitblaast maar eentje die gewoon in te stellen is. Geen wekker maar toch redelijk op tijd wakker. Frank heeft besloten om zich deze vakantie niet te scheren...maar of ik daar blij mee ben 🤔. Op naar het ontbijt. En wat voor een ontbijt, een heel weeshuis kan er van eten. Fruit, sap, broodjes, Griekse pie met kaas, kip en paprika, zoete honingkoekjes en ook nog een soort zoete honing foccacia. Alles even lekker. Na dit overvloedige ontbijt gaan wij richting het haventje om koffie te drinken en we kopen gelijk wat fruit voor onderweg. Vandaag is onze langste reisdag, ongev. 3 uur rijden.

De eerste helft van de route is vooral bergachtig, rode bergen en olijfbomen. En steeds zicht op de Golf van Korinthe. Een bochtige weg met voldoende afwisseling. We willen een stop inlassen bij Markant is een havenplaatsje a la Galaxidi. Maar wat een teleurstelling...en een chaos vooral. Een straat en geen doorkomen aan. We doen een half uur over 1500 meter, en nergens echt een mogelijkheid om te parkeren. We rijden door en stoppen net buiten het dorpje bij een hip tentje waar ze van allerlei soorten brood, koek en ander lekkers verkopen. De ijscappuccino is heerlijk.

Bij Patra steken wij de Golf van Korinthie over, over een fraaie brug (een van de langste hangbrug van Europa, bijna 3km). Het tweede deel van de route is wat saaier. Maar we kunnen wel lekker doorrijden. Overigens rijden ze hier net als in Zuid-Afrika: als je wilt inhalen rijden ze half over de vluchtstrook en maken ze ruimte voor je. Rond 15.00 zijn wij bij ons hotel. Het hotel is niet het nieuwste maar het is schoon en alles ziet er verzorgd uit. We gaan eerst wat drinken in de bar aan t zwembad en rond een uur of 17.00 richting de archeologische site. Deze is op loopafstand van ons hotel. Ook deze site is prachtig. Dit keer hoeven wij niet te klimmen, want deze site is meer gelegen in een soort park, Delphi en de Acropolis waren meer op een berg/heuvel. Het is hier waar de olympische spelen zijn begonnen, om de mensen dichter bij elkaar te brengen zonder oorlog. Je ziet er delen van de tempel van Zeus, een gymnasium, een palaestra (worstelschool) en een stadion waar vroeger de Olympische Spelen plaatsvonden. Bij de tempel van Hera  wordt bij de huidige olympische spelen het vuur aangestoken. Ook op deze site is het niet bomvol toeristen, maar rustig. Wij lopen op ons gemak overal langs. Het is allemaal even mooi. Ik vind ook vooral de ligging mooi, zo in een soort park met de bergen op de achtergrond. Ook hier is een mooi museum bij met een hoop beelden en gevonden gebruiksvoorwerpen.

Nadat wij weer opgefrist zijn, gaan wij eten bij een kleine taverne Symposio Taverne. Een beetje weg van de toeristische tentjes. We starten met ouzo en tzaziki. Frank eet daarna een souvlaki en i, moussaka. We drinken koffie in een Griekse mannenbar en nemen een afzakkertje in de hotelbar aan het zwembad.

Het plaatsje Olympia zelf is niet bijzonder: veel eettentje, juweliers en souvenirs.

1. Corrie Verkes:
    21 augustus 2019