Laatste dag Tulum: Schildpadden en Cenote

13 augustus 2018 - Tulum, Mexico

Vandaag toch weer gewoon gezellig met zijn allen ontbeten. Seb, Lisette en Tessa gaan vandaag weer duiken. Na lang wikken en wegen hebben Jesper en ik voor vandaag een snorkeltour geboekt. We gaan snorkelen met zeeschildpadden in Akamul en ook nog een Cenote bezoeken. Frank gaat niet met ons mee want die ziet het snorkelen niet zitten. Vandaar het lange wikken en wegen van mijn kant. Maar Frank heeft gezegd dat ie het niet erg vindt om een dagje in zijn hangmat te hangen.

Frank brengt Tessa, Seb en Lisette weer naar de duikschool. Jesper en ik worden voor het hotel opgepikt. We zijn weer met een groepje van 10. Dit keer samen met 6 Britten. Waarvan een aantal stevige types. Onze gids is een aardige vent uit Nederland. Aangekomen in Alakmul krijgen wij vinnen (wij mogen van Seb en Lisette geen flippers zeggen) en een snorkelset. We lopen naar het strand en wachten op een klein bootje dat ons een stukje uit de kust zal brengen. Ook krijgen wij zwemvesten aan. Niet alleen voor de veiligheid, maar ook omdat je dan niet te diep kan en te dicht bij de zeeschildpadden kan komen. De zeeschildpadden zitten in dit gedeelte omdat er erg veel voedsel, zoals zeegras voor ze te vinden is. We gaan het water in en het zoeken naar een zeeschildpad kan beginnen! We zien heel veel kleurige vissen, inkvisjes en roggen. En na verloop van tijd ook de eerste schildpad. Gaaf zeg en wat zwemmen ze nog hard. Het is wel wat dringen geblazen om de schildpad goed te zien....er liggen toch zo'n 30 snorkelaars in het water. Maar bij de 2e schildpad is het een stuk rustiger. Wat een mooi gezicht om de schildpad door het water te zien gaan, zo zwemmend met zijn voorpoten. Prachtig! Zo gaafmom zo een beest in zijn natuurlijke omgeving te zien. Echt bijzonder. Ik heb geen spijt dat ik ben gan snorkelen, Na nog wat Dory visjes te hebben gezien en een zeekreeft zien wij nog een zeeschildpad. Echt super. Ik was nog bang dat snorkelen niet door zou gaan ivm dreigend onweer maar gelukkig is er alleen een tropisch buitje gevallen!

Na een uurtje gaan wij uit het water en worden wij met een busje naar een Cenote gebracht. Deze Cenote Caracol  ligt een kleine 4 km van de doorgaande weg om er te komen volgen wijj een zandpad. Een weg met veel gaten en kuilen, we klotsen echt door die bus heen. Bij aankomst krijgen we eerst een snack: empanades, fruit en sap. De chauffeur sprayt ons vervolgens allemaal in met muskietenspul. Hij schijnt hier in getraind te zijn. Daarna gaan wij eerst lopend door de jungle richting de Cenote. De gids verteld veel over de vegetatie. Over o.a. de kauwgomboom (kauwgom schijnt door de mayas te zijn uitgevonden), een boom waarbij je bij aanraking brandwonden van krijgt en verschillende orchideeën. Ook zien wij prachtige grote vlinders en ook nog een bidsprinkhaan en een grote leguaan. We lopen over bruggetjes en houten planken door het mangrove deel. Bij de ingang van de Cenote staat ook een altaar, een oud Maya gebruik. We dalen met een trap de Cenote in. Het is een soort druipsteen grot. Hoewel ik niet zo van de druipsteengrotten ben is het er wel mooi. Ook zie je af en toe een gat naar boven waar dan veel planten en bomen groeien. Na deze korte wandeling gaan wij de grot weer uit en gaan ergens anders weer redelijk steil naar beneden. Nu komen wij bij het waterbasin van deze Cenote Caracol. Heel helder water. Je kan het gewoon drinken. Het wordt ook als drinkwater gebruikt door de mensen die hier vlakbij wonen. We mogen dus niet plassen en poepen in het water! Ook hier weer een zwemvest aan. We springen er een voor een in en zwemmen dan achter de gids aan door de Cenote. Koud water maar prachtig. Tussen de stalagtieten en stalagmieten door. Soms makkelijk maar soms ook zo smal dat het allemaal maar net kan. Zelfs onze stevige Britten lukt het, al is het soms met moeite, de tocht te voltooien. Ook door het zwemvest is het soms lastig overal goed langs of onderdoor te zwemmen. Een hele aparte ervaring!

De tour zit er weer op en wij worden weer teruggebracht naar ons hotel. Onderweg spotten wij nog een grijze vos, deze komt alleen in dit gebied voor. De rest is ook al terug en zij hebben ook een mooie duikdag gehad. Ook Frank heeft het heerlijk gehad en heeft lekker geluierd in zijn  hangmat. Al begon zijn 'vrije' ochtend met regen. We zwemmen nog wat en gaan en drankje doen bij een sunset bar. Een soort rooftop bar waar je perfect de zon onder kan zien gaan, natuurlijk onder het genot van cocktails. De duikgids van Seb en Lisette heeft deze plek aangeraden. Helaas voor ons waren er iets te veel wolken, dus geen sunset! Maar de bar is wel super relaxed. We eten voor de laatste keer deze vakantie burrito's....en ja dan zit er niets anders op dan ons voor te bereiden op de terugreis: koffers inpakken en slapen. Morgen om 11 uur vliegen wij weer terug helaas.

1. Corrie Verkes:
    14 augustus 2018
    Lieve Yolanda wat heb ik genoten van jullie reis,, super😍heel bijzonder, dankje wel, 😳🤗goede reis terug naar huis, liefs ❤️ voor jullie allemaal💕💕💕
  2. Wil van den Bergh:
    14 augustus 2018
    Heerlijk was het om jullie reis te volgen. Dank ook voor de culturele informatie en prachtige foto's. Vanuit Friesland hebben wij mee kunnen genieten. Een hele goede terugreis en wellicht tot een volgend reisverslag!
    Lieve groet,