Fietsend door Soweto

21 juli 2017 - Soweto, Zuid-Afrika

Vannacht redelijk geslapen onder een dik pak dekens. Heerlijk zwaar. De kamer is overigens niet groot maar er staat van alles in, je kan je kont niet keren! Een tafeltje, stoel, koelkast, een tv, een kast en een kacheltje. In de badkamer kan je eventueel je koffer kwijt. De B&B wordt gerund door een omaatje. Ze is echt superaardig. Haar dochter heeft een soort bakkerij aan huis, die bakt scones die aan de deur worden verkocht.

We worden dan ook wakker met een heerlijke geur van versgebakken scones. Het ontbijt is prima. Oma bakt voor ons eieren en verteld dat wij worden opgehaald voor onze fietstour rond 12 uur. Omdat wij niet de hele dag binnen willen zitten besluiten wij naar het huis van Mandela te gaan. Bijzonder om te zien.

Waneer wij terug bij onze B&B zijn blijkt dar er nog een gezin gaat fietsen en dat wij daardoor wat later worden opgehaald. Zij komen nl rechtstreeks van het vliegveld.

De fietstour begint met een echte Zuid-Afrikaaanse lunch. Een uitgehold stuk wit brood en daar een schep kip, beef of iets vegetarisch in met een heerlijke saus. Zoals vaak bij fietstours, ook hier ineens heel veel Nederlanders. We zoeken een fiets uit en gaan op weg, het zijn niet de beste fietsen maar het rijd. De gids kan erg goed vertellen en verteld hoe de South Western Township (Soweto) is ontstaan, over de Orlando torens het bekende kenmerk van Soweto, het grootste voetbalstadion en natuurlijk ook over de apartheid en het schoolsysteem. We fietsen ook echt langs de hutjes waar de mensen geen elektra en riool etc hebben. Afval inzamelen doen ze 1x per 3 maanden dus op bepaalde plekken ligt veel vuil en het stinkt. Alsnog zijn de mensen hier niet ongelukkig. Je ziet winkeltjes en kleine traditionele barretjes (shebeens). De slager zien wij ook en die is net buiten een koe aan het slachten. Vervolgens gaan wij in een shebeen een traditionel Soweto snack proeven: lever en hart met een soort bolletje maispap. Frank heeft het geprobeerd maar Jesper en ik niet. Misschien omdat onze gids vooraf had verteld wat het was en er ook stukken rauw vlees onder een doek lagen wat er wat minder fris uitzag. Overigens waren wij witte Hollanders op fietsen een echte bezienswaardigheid. Vooral kinderen wilden ons aanraken. Ik had ook 40 ballonnen meegenomen en daar heb ik de kinderen heel blij mee gemaakt. Uit alle hoeken en gaten komen ze aan, en de ballonnen zijn zo op! De tour gaat verder langs het Hector Pieterson museum, hier wordt een indrukwekkend verhaal verteld over de studentenopstand van 1976, waarbij de 13jarige Hector werd doodgeschoten. Vervolgens fietsen wel angs het huis van Mandela en het huis van Tutu. We zien echt de verschillende gezichten van Soweto. Onderweg blijven kinderen ons een high five geven en zwaaien ze naar je.

Na afloop van de tour moeten wij met zijn allen rond het haardvuur zitten en krijgen allemaal een hoofddeksel op. Vervolgens wordt uitgelegd dat eten en drinken in Zuid-Afrika ook vooral samen delen is. We nemen allemaal een slok uit een soort van grote kom en geven de kom dan door. Het was een soort van bier, daarna volgt er ook nog een kom met een soort smoothie. Dan is de tour echt over en worden wij met de taxi teruggebracht naar onze B&B. Onze volgende taxi staat al te wachten. We frissen ons op, pakken de bagage en nemen afscheid va oma en haar dochter. Op naar het vliegveld. Daar eten wij wat en wachten tot wij echt kunnen vertrekken. Morgenochtend komen wij weer aan in Nederland.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Corrie Verkes:
    22 juli 2017
    Wat een geweldige vakantie hier kan je lang op terug kijken !!!!! Jammer dat het afgelopen is hi hi ( voor mij dan ) ha ha dikke knuffel ❤❤❤