Fietsend door Athene

16 augustus 2019 - Athene, Griekenland

Een rare nacht...kamer is prima. Airco is er maar die kan alleen hard of heel hard. Ik waai dus bijna het bed uit😂, en Frank heeft nergens last van. In de nacht moest ik ook nog plassen...en toen had ik ruzie met de deur. Maar goed verder redelijk geslapen.

Ontbijt is prima, niet bijzonder maar oké. Gezellig met zijn tweetjes aan een tafel voor 20, want kleinere tafels zijn er niet! Na het ontbijt richting de fietsverhuur, want wij gaan net als altijd weer een fietstoer doen. Een super manier om de stad te zien! Met een gids en 6 andere Nederlanders fietsen wij langs diverse highlights van Athene. We fietsen door de wijk Psiri, een oude wijk in opkomst met veel street art. Ook langs een cafeetje dat er over de top uitziet, zo kitsch dat het weer geweldig is.  We gaan ook door de wijk Plaka onder aan de Akropolis en daar heb je een beetje het Griekse eilandgevoel met witte huisjes, blauwe deuren en kruip door sluip door straatjes. We fietsen langs het nieuwe Olympische stadion uit 1896 waar de klassieke marathon nog steeds eindigt. We horen ook dat vroeger veel gesport werd zonder kleren. Gymno is naakt in het Grieks.  Tijdens de fietstoer wordt regelmatig gestopt en krijgen  wij ergens een heerlijk Griekse Yoghurt met walnoten en honing. We fietsen verder langs diverse fraaie gebouwen (o.a. tower of winds, poort van Hadrianus) en zien ook nog de wisseling van de wacht bij het presidentiële paleis. Bizarre maar fraaie traditie. Een soort silly walks van Mr Bean😉. Maar alles met een reden. Aan het eind fietsen wij door de nationale tuinen terug. Zeer mooi en rustig en ook hier de diverse zuilen...Maar hier mag je er op zitten.

Na de fietstoer eten wij een hapje: spinazietaart met kaas en gaan wij naar het Akropolis Museum. Dit nwe museum is 10 jaar oud en daar is veel te zien van de Akropolis en Parthenon. Het is een zeer fraai gebouw met overal doorkijkjes en glazen vloeren zodat je alles van verschillende kanten kan bekijken. Ook is het er heerlijk koel. Er is een eregalerij met de fraaiste restanten zuilen, borstbeelden etc. Prachtig om dat allemaal bij elkaar te zien. Onder het museum zijn ook nog oude resten van woningen uit het oude Athene te zien. We sluiten af met een drankje op terras en gaan even naar hotel om ons op te frissen.

Vanmorgen hebben wij gelopen naar het centrum, nu nemen wij de metro. Is de stad bovengronds niet overal even schoon en mooi, de metro ziet er prima en verzorgd uit. Bovendien is de stoep ook niet alles....zeker niet voor iemand die al struikelt over een haar.

Vanavond hebben wij gegeten in de wijk Psiri, bij Takh 13. Prima tentje in smal straatje met graffiti muren. We dachten iets kleins te bestellen, maar de mezze schotel voor twee leek er wel een van vier! Maar het was wel lekker!

We merken dat we nog wel wat aan de warmte moeten wennen...het is hier 34 graden in de stad met weinig wind, zweterig warm dus vaak douchen!

1. Marielle:
    16 augustus 2019
    Nu al weer leuk om te lezen
  2. Riet Noort:
    16 augustus 2019
    Het is weer heel fijn om te lezen waar jullie zijn en wat jullie doen en ook heel mooi de foto's.
  3. Lisette:
    16 augustus 2019
    Ach mijn held staat weer lekker op de foto😉
  4. Margreet Peeters:
    17 augustus 2019