Van Campeche naar de Mexicaan thuis, Villahermosa

3 augustus 2018 - Villahermosa, Mexico

Vannacht voor het eerst aan een stuk geslapen. Ondanks de luidruchtige omgeving. Maar goed dat heb je ook als je midden in het centrum een hotel hebt, en dan ook nog op de hoek van de meest levendige straat van Campeche, de Calle 59.

Het ontbijt was prima. Seb en Lisette hadden even een zakelijk stressmomentje, dus die hebben wij even verzorgd met het ontbijt. Vandaag de eerste lange route richting Villahermosa. Een kleine 5 uur sturen. We halen eerst wat te snacken voor onderweg en rijden vervolgens naar het tankstation. Daar zijn ze zo blij met ons als klant dat alle pompbedienden ons met wapperende vlaggetjes verwelkomen met een volle tank gaan wij op weg.

Eerst de stad uit, we zien veel kleine huisjes, schots en scheef aan elkaar. Soms van steen maar ook van golfplaat. Zo zie je toch dat veel Mexicanen onder de armoede grens leven. Na de stad vervolgen wij de weg langs de kust. En die is prachtig. We rijden langs de Golf van Mexico en ook een soort van lagune met kleine eilandjes. Het uitzicht is supermooi. Blauwe zee, wit zand, mooie luchten. Langs de kustlijn ook veel pelikanen op stenen. Ook zie je langs de kust veel afgeschermde stukjes grond met soms een stenen huisje erop of alleen een rieten dak. Volgens mij zijn dit een soort privé strandjes of iets van vissers of zo, we stoppen voor wat foto's in Champoton en lunchen in Ciudad del Carmen. Het is gezellig met 6 in de auto, maar soms is het lastig voor de chauffeur om naar 5 route aangevers te luisteren. Maar uiteindelijk vinden wij een superplek om te lunchen. We komen aan bij het strand en daar zien wij allemaal kleine strandtentjes, je parkeert de auto op het strand bij de strandtent waar je wil eten. Overigens is het strand ook een soort weg waar ook vrachtwagens rijden.

De eigenaar van het strandtentje waar wij gaan lunchen is helemaal enthousiast. Het is een visrestaurantje. De eigenaar spreekt alleen spaans en de kaart is ook alleen in het Spaans. Maar met handen en voeten komen wij er wel uit. We bestellen empanadas met krab, garnalen, visfilets en tacos met grote garnalen. Alles smaakt geweldig. Ook krijgen wij er een soort paella bij. De omgeving, het eten, het uitzicht....echt vakantie. We gaan nog even pootje baden en dan gaan wij weer verder.

De weg is niet overal even goed. Hobbels en gaten in de weg. En heel veel drempels. Deze zijn zo hoog dat je er iedere keer stapvoets overheen moet. Onderweg spotten wij ook nog Dolfijnen als wij een brug over gaan. Een prima route dus vandaag.

Rond half 5 komen wij aan bij Rafael. Een Mexicaan waar wij een nachtje bij in huis zijn. Hij heeft een tuin met een zwembad. In de tuin een klein onderkomen voor Frank en mij. Tessa en Jesper slapen in het huis op de kamer van zijn dochter die op vakantie is. Seb en Lisette hebben een aansluitende tweepersoonskamer. Alles is sober maar schoon. We gaan eerst lekker zwemmen en relaxen. Om 19.00 worden wij voor het avondeten verwacht. Rafael is een beetje onzeker, spreekt alleen Spaans en heeft hulp ingeroepen. Dit omdat zijn vrouw met vakantie is. Hij heeft wel heerlijk gekookt: een soort mais/preisoep vooraf, kip met warme pittige augurken en gebakken banaan als dessert. De  vrouw die Rafael helpt, Marou, eet met ons mee met haar dochter. De dochter is 16 en vindt het spannend om met ons te kletsen. Maar na verloop van tijd komt zij ook los. Jesper en zij kletsen er na het eten in ieder geval flink op los. Volgens mij heeft Jesper er een Mexicaanse vriendin bij! Het is in ieder geval leuk om ook op zo een manier te overnachten bij mensen thuis en wat van elkaars cultuur te leren.