Op naar de big five!

9 juli 2017 - Nationaal park Kruger, Zuid-Afrika

Vanacht heerlijk geslapen. Na het ontbijt wacht ons onze eerste bush wandeling. Met een gids gaan wij het Timbavati reservaat in. Dit is een prive reservaat. Het is geen big five area, maar er leven wel zebra's, gnoes, slangen, apen en kleine rendieren. Overigens lopen er over het terrein bij de huisjes ook aapjes. Onze gids Geoffrey verteld veel over de geneeskrachtige bomen en planten, en over de sporen die wij zien. In het reservaat zijn ook waterpoeltjes, sommige worden in de winter extra gevuld voor de dieren. In de winter regent het nauwelijks in Zuid Afrika. Gisterenavond hadden wij echter een fikse regenbui met onweer, dit schijnt zelden voor te komen! Na een kleine twee uur wandelen weten wij meer over de aloe, orange monkee tree, the black orange monkey tree, the morula tree maar ook over de diverse poepsoorten van de dieren in het reservaat.

Inmiddels is het kwik aardig gestegen en de korte broek kan aan. Bij de receptie war info opgehaald en we willen naar een cheetah reservaat, waar ze deze dieren opvangen als ze ziek zijn of niet sterk genoeg. Via de receptie een tour geregeld. We moeten haasten want die begint al over 45 min. Helaas voor ons kunnen wij de cheetah opvang niet gelijk vinden... Strijd in de auto...tank bijna leeg....dus eerst ook nog tanken en dan eindelijk de cheetah opvang gevonden. Onderweg nog wel giraffen langs de weg gezien en de nodige aapjes die net als de afrikanen langs de weg zitten/staan.

B ij de cheetah opvang helaas geen tour over het terrein, maar we hebben wel wat rondgekeken en er wat gegeten. Daarna maar weer terug naar het huisje want om half vier start onze sunset game drive.

Geoffrey is ook hier onze gids en net als vanochtend hebben wij weer een prive tour. We stappen in de jeep en rijden naar een big five reservaat tegen het Kruger aan. Onderweg stopt Geoffrey plots langs de kant, hij heeft blijkbaar iets gezien.....een krokodil in gevecht met een rendiertje. Voor ons leek het van afstand een vis of zo, maar met de verrekijker was het allemaal goed te zien.

In het reservaat rijden wij over zandwegen en worden wij flink heen en weer geschud. De eerste dieren die wij zien zijn impala's. Prachtig. Ook zien wij al snel olifanten. Zo gaaf om deze van dichtbij te zien. Ook zien wij Nyala's, deze lijken een beetje op een impala. De gidsen houden overigens onderling met elkaar contact zodat ze weten waar zich welke dieren bevinden. Ook zien wij de Afrikaanse buffel, dat is nummer twee van de big five! Wat een indrukwekkende kop hebben die dieren. We rijden verder, al schuddend komen wij weer olifanten tegen, en ook een knobbelzwijn, een waterbok. Bij een grote open vlakte stapt Geoffrey uit en zet een tafeltje neer met wat drankjes en zoutjes! Zo zien wij een prachtige zonsondergang met gnoes in de verte! Inmiddels is het donker en schijnt Geoffrey met een zoeklicht of hij nog dieren ziet. Weer Olifanten en zo dichtbij! Een staat een paar meter van de auto te eten, poepen en plassen! Ook zien wij een jakhals voor de auto wegschieten. Foto,s maken is moeilijk maar het is allemaal zo gaaf om te zien. En ook nummer drie van de big five zien wij: een leeuw! En zo dichtbij. Slapend. En daarna geeuwend. Geofrey zegt als hij 5x gaapt gaat ie vast opstaan...en inderdaad...hij staat op om 2 mtr verder weer te gaan liggen.

We rijden weer verder en zien weer olifanten en impala's maar ook een konijn :-).

Rond half acht zijn wij weer bij het huisje en zien wij dat de tafels buiten gedekt zijn rond een haard en vuurkorven. Het ziet er gezellig uit en het eten smaakt prima. na het eten nog een spelletje darten, douchen lezen en slapen.

Overigens merken wij dat wij in de bush zitten. Wifi is slecht en door de storm van gisteren deed het internet het al, helemaal niet....tja 24 uur geen wifi... Dat kan toch echt niet volgens Jesper. Ik probeer de verslagen zo goed en kwaad als het kan te uploaden, maar soms is dit dus pas wat later. En foto's uploaden lukt al helemaal niet echt. Maar die volgen dan later wel. Ik blijf het proberen.

1. Lisette:
    10 juli 2017
    Hi, net je verhaal voorgelezen aan Seb en Tes. We wanen ons weer even in Kenia, ook daar hebben we zo enorm genoten van de gamedrives. Je kunt de overweldigde natuur van uitzicht en dieren pas voorstellen als je het hebt meegemaakt. Ik geniet van je verhalen en maak je niet druk als uploaden niet lukt. Relax en rust
  2. Corrie Verkes:
    10 juli 2017