Van Athene naar Delphi

18 augustus 2019 - Galaxídion, Griekenland

Na het ontbijt uitchecken en met de metro naar de autoverhuur om onze auto voor de komende dagen op te halen. Hebben wij gisteren al een zakkenroller actief gezien,  vandaag was Frank bijna slachtoffer. Een knul met een krant liet Frank voor op de roltrap,maar niet zonder reden. Frank vertrouwde het al niet en zag later inderdaad de hand richting zijn broekzak gaan. 1000 excuses natuurlijk...maar gelukkig niets gejat.

Bij de autoverhuur ging alles soepel. We krijgen een vrij nwe Suzuki swift mee. Even alles instellen en dan op weg, richting Delphi. Na 20 km horen wij een raar geluid. Is het de weg? We vertrouwen het niet en Frank zet de auto aan de kant. Helaas we hebben een lekke band. Bellen met de 24uurs hulp en met veel pijn en moeite onze locatie doorgegeven, een Griekse ANWB komt ons helpen... hij zet het 'thuisbrengertje' eronder. We bellen met de autoverhuur omdat wij de auto willen ruilen. Dat kan, dus weer terug naar Athene. Auto omgeruild en alsnog op weg, inmiddels wel ruim 2 uur verder. We maken ons maar niet druk we hebben vakantie.

Onderweg geen super lunch dit keer maar een Maccie. De wegen zijn verder goed en we rijden richting Delphi. De route is bergachtig en we komen zelfs door een heus skigebied (Arachova).  Dit dorpje is ook een echt skidorpje met skiverhuur enzo.  We zijn rond 3uur in Delphi en gaan naar de Archeologische site. Ook hier weer prachtige restanten uit de oudheid. We lopen flink bergop de pelgrims weg langs het theater en het fraai hooggelegen stadion. De omgeving is prachtig in de  bergen met mooie vergezichten. De omgeving is mysterieus en ideaal voor het Orakel van Apollo of Delphi. Dit orakel bepaalde de lotsbestemmingen van de Griekse wereld. Het is er ook niet zo druk als bij de Acropolis. Na de site bezoeken wij het museum met ook hier mooie  beelden en restanten. Ook dit museum is een zeer fraai gebouw. Na het museum bekijken wij nog een oude Tempel, de ronde Tholos: het heiligdom van godin Athena. En gaan dan richting de kust naar ons overnachtingshotel in Galaxidi. We vinden het in een keer. Wel zijn de straatjes net breed genoeg voor ons autootje. De eigenaresse is zeer vriendelijk en onderbreekt het bakken van de crèpes voor het ontbijt om ons naar de kamer te brengen.

We frissen ons op en gaan naar het haventje om wat te drinken en te eten. We eten bij Taverne Porto en genieten van hapjes en een  visje. We slenteren langs de vissersbootjes en de fraaie jachten. Na het eten nemen wij bij een kleine bar nog een afzakkertje. Galaxidi is een gezellig plaatsje, levendig maar niet echt toeristisch.