Athene en de Acropolis

17 augustus 2019 - Athene, Griekenland

Vandaag geen wekker, we hebben tenslotte vakantie. Na het ontbijt besluiten wij wat door de wijk Plaka te slenteren. En gewoon maar zien waar we langs komen.

We starten bij de beroemde Flea Market. Je zou denken dat dit een vlooienmarkt is, maar het is een wirwar van straatjes in de wijk Plaka met super veel souvenir winkeltjes. Onderweg komen wij af en toe ook weer wat opgravingen tegen zoals Ancient Agora en Hadrians Library. Soms ook verscholen een Byzantijns Kerkje of een grotere orthodoxe kerk. Bij een kerkje is zelfs eromheen een 5sterren hotel gebouwd. Alles best mooi en goed voor de afwisseling tussen al de souvenirs. Ook lopen wij naar het Grieks parlementsgebouw met ook hier weer wachters in vol ornaat. We nemen ergens een heerlijke iced coffee, iets wat je veel Grieken ziet drinken. Bovendien drinken wij veel heel veel water want het is best warm. Maar vandaag af en toe ook een heerlijk windje...of zouden wij al wat meer wennen aan de warmte 😉

In de middag zoeken wij verkoeling in de nationale tuin van Athene. Heerlijk koel en rustgevend, alleen de cicades, de Griekse krekels maken enorme herrie.

Rond een uur of 4 wandelen wij richting de Acropolis (in het Grieks hoogste punt van de stad), kopen alvast een ticket, en drinken nog wat op een terras. Rond vijven gaan wij naar boven. We lopen via de noordkant naar boven is langs het theater van Dyonysus. Prachtig hoe alles bewaard is gebleven. Lopend richting het Parhenon heb je overal wel en fraai uitzicht, in het Parthenon stond vroeger een beeld van Athene Partenos. We merken ook dat we via een zij ingang naar binnen zijn gegaan, de drukte valt nog mee. Hoe dichter wij bij de hoofdingang komen....Hoe drukker het wordt. Maar wat een prachtige en immense bouwwerken. Indrukwekkend. Zo veel wat weer prachtig is hersteld. We dwalen er op ons gemak doorheen en nemen de tijd om alle gebouwen te bekijken. We verbazen ons over de grootte van alle bouwwerken. Uiteindelijk lopen wij via de zuidkant weer naar beneden en zo hebben wij de Akropolis helemaal rond gelopen. We hebben een biertje verdiend!

Inmiddels half 8, dus we besluiten een eettentje te zoeken. We lopen richting Plaka en vinden een Griekse taverne To Kafeneon waar ze hapjes (mezze)  serveren. In een smal steegje, met heerlijke wankele tafeltjes. Het eten is super!

Moe maar voldaan gaan wij terug naar het hotel....beentjes omhoog!

Morgen onze auto ophalen, dan gaan wij richting Delphi.