Wandelend door Johannesburg

5 juli 2017 - Johannesburg, Zuid-Afrika

We hebben alledrie goed geslapen, maar toch is 7 uur best vroeg om op te staan. Zeker na zo'n lange reisdag. Rond 8 uur op zoek naar een cafe om te ontbijten. We belanden bij Cinnamon Patisserie. Dit is een cafe dat deels gerund wordt door studenten van de bakkersschool. We eten hier toast met ei, bacon en tomaat. Vervolgens terug naar hotel voor een meet & greet met iemand van onze lokale reisorganisatie. Hij geeft ons al onze reisbescheiden voor de hele vakantie. Daarnaast tips en wat we wel of niet moeten doen. Beter is het om niet alleen door de stad te zwerven, maar een taxi te nemen en zeker in de avond. Het hotel is hier overigens heel behulpzaam in en hebben ook een shuttle service die je overal naar toe brengt.

Om half tien start onze wandeltour door Johannesburg. Onze gids Jo staat ons al op te wachten. Al wandelend door de straten van Johannesburg  (Jozi of Joburg) vertelt zij over de geschiedenis van de stad. Over Nelson Mandela natuurlijk, het mijn district (zo is de stad uiteindelijk ontstaan), de graffiti en street art. Je ziet ook dat er veel armoede en werkloosheid is (25% heeft geen baan).  Ook zie je dat het winter is hier. De mensen hebben winterjassen, sjaals en mutsen aan/op. En dat terwijl het vandaag 17 graden is met een zonnetje. We zijn ook nog in een soort spirituele apotheek geweest - een medicijnman kan je bij alles helpen!  De stad werkt overigens ook aan een beter imago. Zeker in wijken waar wat meer geld zit worden beveiligers ingehuurd door de bedrijven die overal op straat staan. En grote bedrijven zorgen ervoor dat de straten er goed verzorgd uitzien, met plantsoenen etc. Je ziet overigens sowieso veel security op straat en voor gebouwen staat, zo wordt toch ook bevestigd dat het nog niet echt veilig is hier en je goed op je spullen moet letten.

Ook zijn wij in een mini mijnmuseum geweest, onderin een bankgebouw. Jo vertelde dat dit museum zelfs niet echt bekend is bij de mensen die hier werken!

Na de tour en een lunch zijn wij op aanraden van Jo (omdat openbaar vervoer niet echt oke is) met een hop on hop of bus naar het Apartheid Museum gegaan. Hoewel ik niet zo van dit soort bussen ben, is dit toch goed bevallen. We hebben zo toch wat meer info gekregen over de stad.

Het Apartheid museum was zeer indrukwekkend. Het begint al bij de ingang. Op je toegangskaart staat vermeld welke ingang je moet nemen ('blank' of 'nie blank'). Het museum beschrijft op een indringende manier hoe de Afrikanen als tweederangs burgers werden behandeld. Ook was er een tentoonstelling over Nelson Mandela.

Inmiddels is het al weer 5 uur en begint het te schemeren. Met een taxi gaan wij terug naar het hotel. Even opfrissen en dan naar een restaurant. Hoewel het restaurant op maar tien minuten loopafstand van het hotel is, werd ons aangeraden de shuttle service te nemen. Het nl. al donker en we moeten een 'gevaarlijk' kruispunt over. We eten bij Che, een argentijns restaurant. Het zit in een oude fabriekshal en is zeer sfeervol ingericht, geen verwarming maar terrasverwarmers om de boel warm te houden. Het eten is heerlijk. Na het eten het hotel gebeld om ons weer op te halen, prima geregeld allemaal.

Onze eerste indruk van Johannesburg is dat het een zeer armoedige en rommelige stad is. De mensen zijn super vriendelijk en behulpzaam. Verder is het in begin even wennen dat je de enige blanke bent die rondloopt, maar het went snel en wij voelen ons niet opgelaten of zo. Ook is het hier nu winter, dus kale bomen maar wel voor ons een redelijke temperatuur van zo'n 17 graden met zon. Het is ook vroeg donker en het koelt snel af. Al met al hebben wij een positief gevoel over deze stad die sterk in ontwikkeling is, maar waar een toerist zich zeer welkom voelt.

Morgen worden wij opgehaald om weer naar het vliegveld te gaan, waar onze huurauto zal staan. Dan gaan wij langzaam richting the big five (hoop ik)!