De panorama route en Pilgrim's Rest

7 juli 2017 - Hazyview, Zuid-Afrika

Vandaag rustig aan gedaan. Na het ontbijt besluiten wij een deel van de panorama route te rijden.

Eerst tanken en dan richting Graskop. Vanaf Graskop starten we de route. De wegen zijn niet super, veel gaten in de weg waardoor wij voorzichtig rijden. In het begin twee aapjes die voor ons de weg oversteken. Ook hier vaak mensen langs de weg die gewoon maar staan. Het links rijden gaat ook beter en de ruitewisser wordt ook minder gebruikt om de richting aan te geven.

De omgeving is prachtig, rode aarde, bossen en prachtige vergezichten. De route heet niet voor niets de panoramaroute. Ons is verteld om niet zo maar langs de weg te stoppen om van het uitzicht te genieten, maar dit op de speciale uitzichtpunten te doen. Je betaald dan een klein bedrag voor de toegang, 30 rand met zijn drietjes, wat ongeveer 2 euro is. Zo staat je auto bewaakt en kan je rustig van de omgeving genieten. Bij zo' n uitzichtpunt ook winkeltjes waar de mensen hun 'Afrikaanse kunst' proberen te verkopen. Ze zijn allemaal zo vriendelijk dat je je bijna schuldig voelt dat je niets koopt. Maar ja wat moet je met al die zooi!

Onze eerste stop is The Pinnacle. Een langwerpige rots, een soort toren, middenin een soort kloof. Prachtig. We vervolgen onze route naar Gods Window. Hier heb je prachtige vergezichten. Na een stukje gewandeld te hebben vervolgen wij onze route, naar Wonderview.

We hebben besloten om morgen ook een deel van de route te rijden als we naar Hoedspruit gaan. Nu eerst lunchen in Graskop, bij Harrie's Pancakes. Zodra de mensen zien dat je wil parkeren komen ze je helpen, in de hoop zo een zakcentje te verdienen. Het is dus handig om altijd wat kleingeld bij je te hebben.

Aan het tafeltje naast ons zat een jongen die jarig was, vervolgens kwamen alle serveersters rond zijn tafel staan en zongen een gospelversie van Happy Birthday, te leuk!

Na de lunch zijn wij richting Pilgrim's Rest gereden. Het is een oud goudzoekersdorp met veel Victoriaanse huisjes die weer in de oude staat zijn teruggebracht. Het hele dorp is nu ook nationaal monument. Sommige pandjes zijn nu als museum ingericht (o.a. postkantoor, de redactie van een krant met oude drukpersen, een garage en een oude kruidenierszaak). Ook in Pilgrim's Rest helpen ze met parkeren. Ze hebben zelfs de auto gewassen, ze vragen hier alleen veel geld voor....wat wij dus niet betalen. We willen best wat betalen, maar geen 12 euro!

Ook hier tussendoor winkeltjes met 'kunst'. Overal proberen ze je naar binnen te praten, en als je zegt dat je later terugkomt dan vergeten ze dat niet!  Wat ook opvalt is dat het overal best rustig is. Weinig toeristen, ook op de panoramaroute.

Na ook het kerkhof te hebben bezocht gaan wij weer, richting onze lodge. De weg blijft slecht en het blijft opletten voor alle gaten in de weg. Ook zien wij veel natuurbrandjes onderweg. Onduidelijk is of dit nu gereguleerde brandjes zijn in of dat het echte natuurbrandjes zijn. Overigens zie je sowieso veel verbrande natuur.

Bij terugkomst bij de lodge lopen wij nog naar beneden richting de rivier, dit hoort ook bij de lodge. Bij de rivier kunnen krokodillen en nijlpaarden zitten, maar die hebben wij (helaas) niet gezien.

Ook vanavond gaan wij eten bij de lodge, wel zo makkelijk en hoeven wij niet in het donker te rijden.

Op het menu staat iets van boboti vooraf, kip met honing of een biefstuk en het desert is aardbeienmousse. Het eten was weer heerlijk, vooral het voorgerecht. Jesper wil graag het recept! Als wij morgen bij t uitchecken ons email adres achterlaten, dan sturen ze het recept toe.

Het blijft vreemd om hier in de winter te zijn. Overdag lekkere temperaturen van zo'n 18 graden. In de zon prima maar in de schaduw toch fris. En rond half zes wordt t al donker.

1. Corrie Verkes:
    8 juli 2017
    Wauw klimet goed lekkere temperatuur ❤❤❤