Fietsen tussen de zebra's en Swazi cultuur

12 juli 2017 - Lobamba, Swaziland

Na een goed ontbijt gaan wij vanochtend naar het Mlilwane Wildlife Sanctuary. Dit is het oudste natuurreservaat van Swaziland. In dit natuurreservaat leven o.a. zebra's, gnoes, nijlpaarden, krokodillen, aapjes, nijlpaarden en andere rendieren. Hier gaan wij mountainbiken. Het is vandaag overigens een bewolkte enniet wat frisse dag. We besluiten om toch maar geen korte broek aan te trekken.

Het reservaat ligt niet ver van ons overnachtingsadres, via een zandweg komen wij bij het reservaat aan. We vullen formulieren in en mogen verder. In Maincamp kunnen wij onze fietsen halen. Onderweg komen wij de zebra's al tegen. Zo gaaf om hier straks te fietsen met die dieren zo dichtbij. Ook zien wij wrattenzwijntjes en een termietenheuvel van wel anderhalve meter hoog. Termietenheuvels zie je hier sowieso veel. Bijnhet Maincamp staan de mountainbikes al klaar. Ze zien er oke uit. Na het uitzoeken van een helm en het kopen van een routekaart gaan wij op pad. Heuvel op, de mannen heel snel en ik ver daar achter...over de rode zandpaden. De aarde is hier nl. echt rood. Al gauw komen wij de eerste beesten tegen: de rendieren en ook de gnoes en de zebra's. Ze zijn niet echt schuw maar als je dichterbij fietst gaan ze toch er vandoor. Super om de dieren ook te zien rennen! Jesper heeft bij het afdalen ook nog een handige actie: hij knijpt zo hard in zijn rem dar hij over de kop gaat. Gelukkig staat hij gauw op en kunnen wij onze weg vervolgen. Bij een watertje liggen krokodillen en in de verte horen wij een nijlpaard (die wij later ook nog zien). De twee uur vliegen voorbij. Hst is een superfraaie omgeving. We lunchen met uitzicht op de krokodillen en gaan dan weer op pad.

In de middag willen wij naar Mantenga cultural village. Ook dit is een soort reservaat waar je wordt rondgeleid door een origineel Swazi dorp en je ook uitleg krijgt over de gebruiken en gewoonten van de Swazi. Zoals jongens en meisjes vanaf hun zesde alleen slapen (jongens bij elkaar en meiden bij elkaar, totdat ze getrouwd zijn). Swazi mannen mogen ook meerdere vrouwen hebben. En een vrouw kost 17 koeien, mits zij nog maagd is. Anders is het goedkoper. En als ze koeien eten dan mag de vrouw niet de kop eten, vooral niet de tong, want dan krijgt ze te veel praatjes! Ook leven de mannen en vrouwen overdag gescheiden. Mannen hebben hun eigen hut/plek waar ze mannengesprekken voeren. De vrouwen zijn vooral bezig met koken en het 'vlechten' van de huisjes.

Tijdens onze rondleiding door het dorp kwam er ook een bus schoolkinderen aan. Het dorp stroomde vol met zeker 50 kleine basisschool kinderen in uniform. Te schattig en ze vonden ons blanken geweldig en gaven ons een high five, tot ergernis van hun juf.

Na de rondleiding was er een soort dansshow van de Swazi's uit het dorp. Er zaten 6 blanken en verder de basisschool leerlingen en ook nog heel wat oudere leerlingen in het theatertje. Voordat de show begon waren de kleine kinderen ons aan het vermaken met hun baldadige acties. We hebben erg gelachen. Hoewel de show natuurlijk supertoeristisch was, hebben wij er toch van genoten. Ook omdat het zo leuk was om te zien hoe alle kinderen reageerden. Sommige gingen zelfs meedansen. Jesper viel overigens ookmin de smaak bij een paat Swazi meisjes die achter ons zaten.

Na de show zijn wij ook nog even naar de Mantenga waterval gelopen. Deze was mooi om te zien.

Oberigens kijken wij vanuit onze hotelkamer uit op een fraaie rots. Deze rots of berg wordt de Execution Rock genoemd. Zo'n 100 jaar geleden moesten Swazi's die eenmoord hadden gepleegd of behekst waren deze berg op lopen totdat ze er letterlijk bij neervielen, dood.

's Avonds weer heerlijk gegeten bij onze lodge. De Swazi's zijn overigens supervriendelijke en behulpzame mensen. Ze geven je echt overal een warm welkom. En als wij langsrijden dan zwaaien ze!  Wij zijn waarschijnlijk toch een bezienswaardigheid ;-).

Morgen verlaten wij Swaziland weer en gaan wij richting de kust.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Corrie Verkes:
    13 juli 2017
    Het is echt een droom reis super ❤❤❤