Reisdag naar Soweto

20 juli 2017 - Soweto, Zuid-Afrika

Vandaag is onze laatste auto-reisdag. We gaan vandaag van Winterton naar Johannesburg, het vliegveld, om de auto in te leveren. Het is zo'n 400 km. Het is vrijwel alleen maar sneleg dus niet echt boeiend.

We zien weer veel brandjes en brandwolken van bermen die in de brand zijn gestoken. Soms moeten wij ook door een rookwolk heen rijden, dan zie je dus even niks. De omgeving is vooral door landschap met wat veehouderijen en het is ook bergachtig. We gaan zelfs een pas over, de Van Reenenpas. Hier kruipen de vrachtauto's naar boven. In het plaatsje Van Reenen schijnt het kleinste kerkje van Zuid-Afrika te zitten. Het is vast heel klein want wij hebben het in het dorpje van twee straten niet kunnen vinden! We gaan dus gewoon verder richting Johannesburg. Onderweg ook veel wegwerkzaamheden en naar mate wij dichter bij Johannesburg komen zie je ook meer mensen langs de weg. Ook zien wij een vrachtwagen rijden met open zijdeuren: hier zitten allemaal mensen in! De namen van de riviertjes die wij passeren zijn ook grappig: Droog, Cornelis, Mol, Kolk. Je ziet ook plaatsnamen met Hollandse oorsprong zoals Vereeniging. Rond half vier zijn wij bij de luchthaven en leveren wij onze auto in. Keurig op tijd want om 4 uur worden wij opgehaald en naar onze b&b in Soweto gebracht.

Onze chauffeur is een oudere man. Hij loopt niet helemaal soepel en hoest de longen uit ziin lijf. Hij moet eerst ruimte maken in zijn kofferbak en dan kunnen onze koffers erin. Het is spitsuur, dus ook hier files. Bovendien is het superwarm in de auto. Het lijkkt wel,of hij de kachel aan heeft, het is tenslotte winter! Bovendien moet de goede man ook nog tanken en denkt een kortere route naar het tankstation te weten... Helaas er is toch geen afslag. Nou ja dan keer je toch gewoon....terwijl er veel verkeer is.... Gelukkig gaat alles goed en naderen wij Soweto. Wat een armoe, veel mensen en politie op straat. We zien als eerste de herkenbare schoorstenen  (De Orlandotowers versierd met streetart). We kijken onze ogen uit. Zoveel mensen op straat en op elke hoek wel politie. Volgens onze reisbeschrijving gaan wij naar het Beverly Hills van Soweto. Waneer wij er zijn toetert onze chauffeur en laden wij de koffers uit. We bellen aan en oma doet open. Geweldig.

We zijn nu echt bij iemand in huis. Met handen en voeten wordt vetteld waar onze kamers zijn. Alles is ook volgebouwd, je kan net een koffer op je kamer kwijt. Maar het ontvangst is allerhartelijkst en het ziet er schoon uit. We vullen onze gegevens in en vragen waar wij een restaurant kunnen vinden. Twee straten verderop zitten 3 restaurantjes. We kiezen er een uit en eten in een prima omgeving. Na het eten zitten wij in de woonkamer van onze b&b. Frank kijkt Tour de France, Jesper houdt zijn snapchat bij en ik ons reisverslag. De gastvrouw is ook aanwezig en zij is aan het bakken en koken.

Morgen onze echte laatste dag, we gaan fietsen met een gids door Soweto en dan later in de avond naar huis.

1. Margreet Peeters:
    20 juli 2017
    Mooie vakantie gehad! Goede reis
  2. Corrie Verkes:
    21 juli 2017
    Wat een geweldige vakantie zal je verslagen missen!!!! Fijne fietstocht en goede reis naar huis liefs ❤❤❤❤
  3. Opa:
    21 juli 2017
    gave vakantie zie jullie zaterdag benieuwd naar de verhalen
  4. Marielle:
    21 juli 2017
    Leuk alle verhalen! Heerlijk ommte lezen.... goede reis en tot snel