Praag - dag 4: Joodse wijk en meer

1 juni 2017 - Praag, Tsjechië

Slapen doen wij goed hier. Als een blok vallen wij 's avonds in slaap! De mannen hadden moeite met opstaan, zij verschenen wat later aan het ontbijt. Ook vandaag gaan ze samen op pad. Ze gaan hun geld opmaken ;-). En dat is gelukt. Beiden hebben een t-shirt gekocht. Ze zijn ook in de st. Vituskathedraal geweest. En dat terwijl Jesper altijd zegt dat ik alle kerken in wil ;-).

Frank en ik hebben besloten om vandaag minder te lopen en nemen dus wat vaker het OV. Wat hier overigens perfect geregeld is. We willen de joodse wijk doorkruisen. We volgen een stukje van onze wandelroute uit ons reisgidsje, en ik ben van de kaart vandaag! In het begin hapert mijn richtingsgevoel maar uiteindelijk komt het goed. Helaas is het een feestdag voor de joden en zijn de synagoges en het joodse kerkhof dicht. Ondanks dat is het een mooie wijk om doorheen te lopen. Prachtige statige huizen, terwijl de joodse wijk vroeger een achterstandswijk was met hele kleine huisjes. Door de joodse wijk loopt ook de luxe winkelstraat met de dure merken zoals Prada en Gucci. De PC Hooftstraat van Praag zeg maar. Prima om te windowshoppen en dure auto's te kijken. Maar in de zijstraatjes ook hele kleine curiosa winkeltjes en veel kunstwinkeltjes. Na onze ochtendwandeling en een koffiestop gaan wij richting de televisietoren met de babies van David Cerny op de toren. Het is een grappig gezicht maar de toren zelf is niet bijzonder. Je kan er wel op voor een mooi uitzicht over de stad, maar omdat wij al diverse uitkijkpunten hebben gehad gaan wij niet naar boven.

Na onze lunch gaan wij naar het Kampa museum. Het is in een oude watermolen gevestigd en er is veel hedendaagse kunst te zien. Het gebouw is van binnen ook bijzonder. Er hangt oa werk van Kupka een abstracte schilder, er zaten zeker mooie kunstwerken bij (sculpturen en schilderijen). Ook is er een soort beeldentuin. De vrijwilligers (oude dames) die als suppoost in dit museum werken nemen hun taak heel serieus, in elke zaal wordt ons toegangsbewijs gecontroleerd!

Voordat wij vervolgens naar het hotel gaan, eerst nog even naar de Albert. Dit is een AH in Tjechie. Hier hebben wij wat gekocht voormons ontbijt want morgen vertrekken wij vroeg richting de luchthaven.

We hebben besloten om vanavond in een Spaans/Mexicaans (the Black Dog) restaurant te eten Burrito's, Taco's en Quesadillas. Het smaakte ons goed. Na het eten nog een kort rondje gewandeld....toen zagen wij ook nog en hangende man en vrouw in een zijstraat (niet echt natuurlijk, maar als kunstwerk)

Ondanks dat wij vandaag voor ons gevoel niet zo heel veel hebben gelopen, hebben wij toch weer 15 km weggestapt!

In totaal hebben wij deze paar dagen toch 70 km geslenterd.....geen wonder dat de voetjes wat moe zijn! Maar Praag is echt een prachtige en schone stad met mooie barokke gebouwen.Volgens mij ook best een rijke stad want je ziet toch weinig verval. Ons is de stad in ieder geval zeer goed bevallen en zeker een aanrader!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Corrie Verkes: